
Indien är världens näst största producent av cement, efter Kina, och 2023 nådde cementmarknaden i Indien en imponerande volym på 3,96 miljarder ton och förväntas växa till 5,99 miljarder ton fram till 2032, vilket motsvarar en årlig tillväxttakt (CAGR) på 4,7 % från 2024 till 2032.
Indiens byggindustri har upplevt en aldrig tidigare skådad tillväxt de senaste åren och är på väg att bli världens tredje största byggmarknad inom de kommande 2–3 åren. Byggmarknaden förväntas nå ett värde av 1,4 biljoner USD år 2025.
World of Concrete India firar dessutom 10 år och idag utforskas innovationer inom betongteknik, inklusive en paneldiskussion med titeln “Byggbranschens förändrade ansikte: Kvinnliga ledare som katalysatorer”.
Imorgon är det fokus på fabriksbetong: med presentationer som “Utmaningar och möjligheter på den indiska marknaden för färdigblandad betong”, “Urbanisering med betong: RMC inverkan på kommersiell- och bostadsbyggnation” och “3D-printing ” Dessutom kommer en paneldiskussion att fokusera på “Avancerade material och kemikalier inom byggnation – Vad är nytt och vägen framåt”.
På fredag, dag 3, är det fokus på Drycotec Drymortar Association – Emerging Technologies, med diskussioner om ämnen som “Affärerna med lim”, “Torrbetong och andra revolutionerande produkter” och “Torrmurbrukindustrin 2030 – Ambitioner”.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.