
För att minska koldioxidavtrycket reduceras cement- och pastainnehållet i betongen. Samtidigt går utvecklingen mot att man måste använda alternativa ballastmaterial, till exempel maskinsand och krossad sten, eftersom den naturliga förekomsten av ballastmaterial fasas ut.
För att lösa det här problemet har Master Builders Solutions lanserat ett nytt betongtillsatsmedel – MasterCO2re™ 5210 – som är särskilt anpassat efter kraven på betongelementproducenter. Produkten används redan av flera betongelementtillverkare, bland annat Borensbergs Cementvarufabrik i Östergötland.

Tobias Ram, produktionschef på Borensbergs Cementvarufabrik.
-Med MasterCO2re 5210 har vi kunnat minska vårt koldioxidutsläpp. Den totala cementförbrukning i vår fabrik har minskat avsevärt samtidigt som vi får en bättre slutprodukt med högre hållfasthet än tidigare. Med endast små justeringar av mängden MasterCO2re 5210 så ändras reologin i betongen och vi kan förhålla oss till de olika årstiderna utan att behöva blanda i andra tillsatsmedel, säger Tobias Ram, produktionschef på Borensbergs Cementvarufabrik.
Den nya tillsatsen bygger på en unik patenterad teknik, Intelligent Cluster System (ICS), som gör den färska betongen stabil och underlättar gjutningsarbetet, utan att påverka de reologiska egenskaperna, även vid reducerat cement- och vatteninnehåll eller vid användning av problematiska ballastmaterial.

Sebastian Wåhlstrand, Account Manager Master Builders Solutions.
-Vi har god erfarenhet av att MasterCO2re ger en känsla av att man har tillsatt extra cementpasta i betongen, trots att man i själva verket har gjort det motsatta. Det såg vi för exempel hos Borensberg, där vi gjorde en besparing i cementhalten, säger Sebastian Wåhlstrand, Account Manager Master Builders Solutions.
Eftersom både kostnaden och koldioxidutsläppen i samband med betong är så viktiga, har Master Builders Solutions utvecklat en speciell betongkalkylator, ECO2NOW™. Med ECO2NOW™ kan de hjälpa betongtillverkare att beräkna koldioxidutsläpp, vattenförbrukning och kostnader för olika betongblandningar. På så sätt är det möjligt att snabbt jämföra alternativa blandningar och illustrera de fördelar som kan uppnås genom att byta till ett nytt betongrecept.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.