
Lennart Weiss skriver på DI debatt.
Lennart Weiss, kommersiell direktör på Veidekke, varnar i DI för att byggkrisen blir långvarig.
Antalet påbörjade bostäder har sjunkit drastiskt på ett år. Men 2024 kan bli ännu värre.
– Nedfrysningen vi får nu kommer att bestå minst till 2026, som jag ser det. Därefter följer en svag förbättring fram till 2030. Hushållens reallöner är tillbaka på 2013 års nivå och kommer att kräva många års återhämtning för att väsentligt öka marknadsdjupet, det vill säga mängden nyproducerade bostäder som hushållen har råd att efterfråga, säger han till DI.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.