
Finja sänker klimatavtrycket
Sänker byggnaders påverkan med klimatpositiva produkter.

Som ett led i Finjas långsiktiga miljöarbete har företaget utvecklat en eco-linje med klimatpositiva byggprodukter. I samband med satsningen sattes målet att under en treårsperiod minska koldioxidbelastningen för en murad och putsad byggnad med 50 procent. Nu har målet nåtts och Finja Betong erbjuder åtta eco-produkter som sänker byggnadens GWP (Global warming potential) med 58 procent i jämförelse med ordinarie produkter.
Sänkningen beror på minskad cementmängd, receptändringar och optimering av bindemedel.
– Eco-linjen gör det nu möjligt att upprätta en byggnad med en halverad klimatpåverkan. Vi är särskilt stolta över våra unika block och bruk med inbyggd kolsänka. Detta är dock bara början. Vi kommer att fortsätta våga satsa på hållbara alternativ och investeringar i ny teknik, säger Gull-Britt Jonasson, vd på Finja Betong.
Klimatmålets åtgärder har minskat koldioxidbelastningen med 17–75 procent för respektive eco-produkt. Produkternas utsläpp av växthusgaser klimatkompenseras också till 100 procent för att nå klimatneutralitet. Därutöver kompenseras utsläppen med ytterligare 15 procent, vilket gör att respektive produkt i den gröna linjen går från att vara klimatneutral till att bli klimatpositiv.
Produkterna som ingår i den gröna linjen är Murblock Bas ECO, Mur & Putsbruk B ECO, Puts- & Murbruk C ECO, 310 F ECO Avjämning, Murblock Fördel ECO, Grovbetong ECO, Inomhusbetong ECO, Väggspackel ECO.
Företagets koldioxidberäknare visar enkelt hur mycket koldioxid som sparas genom att välja den aktuella produkten jämfört med motsvarande variant i det ordinarie sortimentet.
Arbetet för murblock och bruk med inbyggd kolsänka har gjorts tillsammans med företaget Biokolprodukter och med stöd från innovationsprogrammet BioInnovation, som är en gemensam satsning av Vinnova, Energimyndigheten och Formas.
Klimatkompensation sker genom ett projekt i Brasilien som omvandlar biogas till elektricitet och som är certifierat enligt FN:s CDM (Clean Development Mechanism). Projektet uppfyller också kriterierna för Gold Standard, en kvalitetsstandard som stöds av flera miljöorganisationer.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.