
Åsa Lindell på Byggföretagen samordnar färdplanen
Branschen kan halvera utsläppen, menar Byggföretagen.

Nu är det dags att öka tempot i klimatomställningen! Det menar Byggföretagen som just är i färd med att uppgradera färdplanen inom bygg- och anläggningsbranschen. Lanseringen sker i december och fokus är på cirkulära affärsmodeller och ett förtydligat budskap till politiken. Genom att visa på möjligheter och identifiera hinder och åtaganden beskriver ska färdplanen beskriva branschens resa mot nollutsläpp.
– Det vi trodde var möjligt 2018 är nu testat och utvärderat. Idag vet vi att branschen kan halvera utsläppen med befintliga material och befintlig teknik, och till en rimlig kostnad, säger Åsa Lindell, nationell projektledare för klimatomställning på Byggföretagen.
Färdplanen samordnas av Byggföretagen tillsammans med Installatörsföretagen, Innovationsföretagen, Sveriges Allmännytta, Fastighetsägarna, Byggmaterialindustrierna, Byggherrarna och Trafikverket.
– I ett bistert konjunkturläge måste vi orka hålla i klimatfrågorna. Det kräver både att branschen fortsätter driva på i frågan och rätt förutsättningar från politiken, säger Åsa Lindell.
Färdplanen har funnits sedan 2018 och samlar idag runt 170 företag, kommuner och organisationer som har antagit målet att halvera sina klimatutsläpp fram till 2030. Till 2045 ska de ha uppnått nettonollutsläpp 2045. Inom ramen för Fossilfritt Sverige har bygg- och anläggningsbranschen tillsammans med 21 andra branscher tagit fram färdplaner som visar hur konkurrenskraften kan stärkas genom att bli fossilfri.

Gryaab AB meddelar att man avbryter sin samverkansentreprenad med NCC i projektet Nya Rya – ett omfattande uppdrag att uppgradera reningsverket för framtida utsläppskrav. Beslutet motiveras med att entreprenadsformen inte ”blivit som förväntat” och att en uppdelning av arbetet i flera kontraktsdelar förväntas ge lägre totalkostnad.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.