
Fredrik Johansson, teknisk chef Byggelement.
– Vi ska leda omställningen i branschen och har höga ambitioner när det gäller hållbarhet. Kundernas ökade efterfrågan på produkter med så lågt klimatavtryck som möjligt gör att vi måste hålla högt tempo i utvecklingen., säger Fredrik Johansson, teknisk chef på Byggelement.
Byggelements stomsystem i betong innehåller väggar och bjälklag där en högre andel alternativa bindemedel i betongen istället för cement nu möjliggör minskade utsläpp med upp till 55 procent. Massiva väggar är en av de produkter som beställs i störst mängd hos Byggelement. Den nya väggen i ECO 60 kan tillverkas i fabrikerna både i Ucklum och i Hallstahammar.
– Det man måste ta hänsyn till är att härdningstiden förlängs när man använder högre andel alternativa bindemedel, säger Fredrik Johansson. Men det här är sådant vi har stora vana vid att hantera.
Båda fabrikerna har under det senaste året byggts ut för kompletta stomerbjudanden till de lokala marknaderna. En standardiserad och robotiserad process förbättrar arbetsmiljön och ökar också förutsättningarna för en hög och jämn kvalitet. Den planerade årsproduktionen av massiva väggar ligger på 200 000 kvadratmeter. Nu pågår arbetet med att ta fram en EPD för den nya produkten.
– Men vi har inte enbart fokus på att klimatförbättra produkterna utan ser över hela vår process. Det gäller till exempel hantering av restmaterial, energiförbrukning och konstruktion, säger Fredrik Johansson.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.