Ska leverera 150 000 huvudspårsliprar till Malmbanan.
Efter att ha vunnit en upphandling med Trafikverket kommer Heidelberg Materials att leverera betongsliprar till Malmbanan. Affären är totalt värd över 150 miljoner kronor.
– Det är ett viktigt kontrakt som ger oss goda möjligheter att hålla bra volymer i vår slipertillverkning i Vislanda under de kommande åren, säger Ulf Malmqvist, försäljningschef division Anläggning, Heidelberg Materials Precast Abetong.
Ramavtalet, som sträcker sig över fyra år med en option på 2-1 år, gäller leverans av 150 000 huvudspårsliprar. Det är Sveriges tyngst trafikerade järnväg som sträcker sig från Boden till Riksgränsen och vidare till Narvik i Norge. Tillverkningen kommer att påbörjas under hösten.
Samtidigt har Heidelberg Materials vunnit ytterligare en upphandling med Trafikverket. Den är värd cirka 10 miljoner kronor. och gäller tillverkning och lagerhållning av 14 000 löpmeter växelsliprar i Vislanda.
– Den affären är ett tillägg till ett tidigare avtal som Trafikverket nu utökar. Vi har under året haft kraftigt ökade volymer av växelsliprar, vilket gjort att vi redan idag nästan fullt ut utnyttjar vår produktionskapacitet. Tilläggsavtalet säkrar en fortsatt mycket hög beläggning på växelsliperproduktionen framåt, säger Ulf Malmqvist.
Återbruk av byggmaterial lyfts ofta som en nyckel för att vi ska klara klimatmålen, men vägen till storskalig försäljning är kantad av utmaningar. Nu undrar vi: Hur tar vi oss över hindren?
Åsa "Betongbruden" Karlström har bytt arbetsgivare. Hon saknar sin gamla bil som hon har så många minnen med. Men nu är det framåt som gäller, lite semester till och många lass betong.
Byggbranschen ser en nedgång i arbetsplatsolyckor, visar färsk statistik från Arbetsmiljöverket. Samtidigt ökar arbetssjukdomarna. Branschen uppmanas att hålla i säkerhetsarbetet.