Ska leverera 150 000 huvudspårsliprar till Malmbanan.
Efter att ha vunnit en upphandling med Trafikverket kommer Heidelberg Materials att leverera betongsliprar till Malmbanan. Affären är totalt värd över 150 miljoner kronor.
– Det är ett viktigt kontrakt som ger oss goda möjligheter att hålla bra volymer i vår slipertillverkning i Vislanda under de kommande åren, säger Ulf Malmqvist, försäljningschef division Anläggning, Heidelberg Materials Precast Abetong.
Ramavtalet, som sträcker sig över fyra år med en option på 2-1 år, gäller leverans av 150 000 huvudspårsliprar. Det är Sveriges tyngst trafikerade järnväg som sträcker sig från Boden till Riksgränsen och vidare till Narvik i Norge. Tillverkningen kommer att påbörjas under hösten.
Samtidigt har Heidelberg Materials vunnit ytterligare en upphandling med Trafikverket. Den är värd cirka 10 miljoner kronor. och gäller tillverkning och lagerhållning av 14 000 löpmeter växelsliprar i Vislanda.
– Den affären är ett tillägg till ett tidigare avtal som Trafikverket nu utökar. Vi har under året haft kraftigt ökade volymer av växelsliprar, vilket gjort att vi redan idag nästan fullt ut utnyttjar vår produktionskapacitet. Tilläggsavtalet säkrar en fortsatt mycket hög beläggning på växelsliperproduktionen framåt, säger Ulf Malmqvist.
Kan vi nöja oss med 21 grader hemma – för klimatets skull? HSB Living Lab undersöker hur smart kommunikation kan göra det svala valet till det självklara valet för både plånboken och planeten.
Forskare vid South China University har utvecklat och undersökt en cementlösning, kallad LC³, kalkstens-kalcinerad lera-cement, som kan minska koldioxidutsläpp och energiförbrukning inom cementindustrin.
Den franske arkitekten Laurent Fournier har gjort sig känd för sitt innovativa arbete med naturliga och lokala material som bambu, kalksten och lera. Han har baserat sitt liv och arbete i Kolkata, Indien, där han sedan 1993 utvecklat en arkitekturstil som både hedrar traditionella byggmetoder och möter moderna krav på hållbarhet och komfort.