
– Florida har i många år varit en ”sold out market”, vilket innebär att takpanneproducenterna säljer slut på allt de hinner tillverka. Orkanerna bidrar absolut till det, liksom faktumet att det byggs så många villor här. Det finns helt enkelt gott om tak som kan flyga av, säger Moa Mossberg, kundansvarig på svenska Abece, till DI.
Det är amerikanska takpanneproducenten Crown Roof Tiles som vill fördubbla sin produktionskapacitet med en ny fabrik och som vände sig Abece. Affären skulle landa på drygt 100 miljoner kronor, mer än hälften av Abeces omsättning.
– För utomstående kan det låta konstigt att Crown Roof Tiles vände sig till oss med en så stor affär. Men vi har hållit på med det här så länge och drivit utvecklingen så pass att vi idag har en världsledande marknadsposition. Det är främst vi och ett italienskt företag som levererar de här systemen globalt – och jag vågar säga att vi är mycket bättre än italienarna, säger Erik Lindeberg, vd för Abece, till DI.
Abeces historia började för nästan 100 år sedan som ett smidesverkstad, som hjälpte lokala bönder med att rätta till problem och hitta lösningar på alla tekniska utmaningar som uppstod i början av 1900-talet.
Sedan mitten av 1950-talet designades betongtakpannemaskin “The Original” Skandia 12. Nu finns företaget i Nyköping, omsätter 175 miljoner kronor och har 36 anställda.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.