
Hestnestunneln i Norge byggs med mindre betong och tätningsmedel
I samarbete med entreprenören Veidekke har järnvägsoperatören Bane NOR använt en ny metod för att bygga Hestnestunneln som är en del av en dubbelspårig järnväg till Åkersvika vid Hamar i Stange kommun, Norge. Metoden innebär att man har kunnat minska mängden betong och tätningsmedel genom att täta i ett svep istället för i flera omgångar.
Efter att ha borrat i berget har man först injicerat en cementbaserad massa för grovtätning. Därefter har man använt en kolloidal kiseldioxid som kan tränga in i de tunnaste sprickorna. Vid behov har man kunnat täta ytterligare med traditionella metoder.
Enligt Järnvägsnyheter.se sparar metoden cirka 70 000 kubikmeter betong, vilket minskar CO2-utsläppen med 80 procent och kostnaderna med hälften. Både Bane NOR och Veidekke är nöjda med resultatet och hoppas kunna använda metoden igen för att bidra till mer miljövänliga och kostnadseffektiva infrastrukturprojekt.
Två av tre kilometer av Hestnestunneln är redan färdigbyggda. Projektet beräknas vara klart 2027 och kommer innebära fler avgångar och kortare restid mellan Oslo och Hamar.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.