
Stomentreprenören redovisar hållbarhetsarbetet.

I K-Prefabs nya rapport kallad Vårt sätt att arbeta med hållbarhet beskrivs företagets engagemang för att medverka till en hållbar samhällsutveckling.
K-Prefab, som är en komplett stomentreprenör med cirka 600 anställda, arbetar för att vara en ansvarstagande och attraktiv arbetsgivare, med fokus på de gemensamma värdeorden; långsiktig, nytänkande och omtänksam. Det pågår ett kontinuerligt arbete med optimering av produktionen och minimering av de negativa miljöeffekterna av verksamheten.
Under 2022 har K-Prefab installerat nya silor för slagg, som är ett alternativt bindemedel till cement, i flera fabriker. Liksom löpande receptoptimering och laboration bidrar det till en klimatförbättrad betong.
– Under 2022 publicerade vi också nya uppdaterade EPD:er – med 35% minskat CO2-avtryck. Denna minskning innebär att vi ligger i framkant vad gäller klimatoptimerad stomme. På detta sätt kan vi hjälpa och underlätta för våra kunder att bygga hållbart och långsiktigt, säger Stefan Paulsson, vd för K-Prefab AB som sedan 2021 är en del av K-Fastkoncernen..
Läs mer om hållbarhetsarbetet i K-Prefabs hållbarhetsrapport (kprefab.se)

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.