
Krossad betong som koldioxidsänka
Tillsammans med teknikkonsultföretaget Bjerking har Castellum valt att återbruka så mycket som möjligt av betongen i befintlig bebyggelse i stadsdelen Främre Boländerna i Uppsala, skriver Fastighetstidningen. Syftet är minska utsläppen från nybyggnation.
– Det här projektet ska öka kunskapen och driva på utvecklingen för minskade utsläpp från betongbyggnation. Det är en satsning som är till nytta för Castellums verksamhet men också en insats för miljö och klimatfrågan i stort eftersom betong är ett av våra absolut vanligaste byggmaterial, säger Michael Lundblad, projektchef Castellum.
I projektet ingår också att utreda om det går att använda krossad betong som koldioxidsänka, skriver Fastighetstidningen vidare. Tanken är att betongen ska ligga i fyra till sex månader för att skapa en så kallad karbonatiseringsprocess. Den innebär att betongen tar upp koldioxid ur luften och lagrar den permanent.
Som utgångspunkt för projektet har man bland annat haft två examensarbeten om återbruk av betong. Arbetena är gjorda av studenter vid Uppsala universitet.
– Vi ser fram emot samarbetet med Bjerking i det här projektet och hoppas kunna göra insatser som gagnar både vår bransch och klimatet i stort, säger Robert Ahlstedt, affärsområdeschef Uppsala.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.