
I dessa regioner investeras det i nya projekt som kräver stora mängder cement med lägre klimatavtryck. Samtidigt har internationella investerare börjat prioritera projekt med tydliga hållbarhetsmål, vilket ytterligare driver efterfrågan.
I motsats till denna positiva utveckling förväntas efterfrågan på klimatvänlig cement bromsa in i Europa, Kina och Turkiet. Den svagare tillväxten beror på en kombination av ekonomisk osäkerhet, överkapacitet inom byggsektorn och brist på politiska incitament för omställning.
Global Cement varnar för att dessa regioner kan tappa sin konkurrenskraft om inte nya åtgärder vidtas för att stödja övergången till klimatvänligare material.
Rapporten från Global Cement pekar på att framtidens ledande cementmarknader kommer att vara de som kombinerar stora infrastruktursatsningar med investeringar i hållbar teknik.
Framför allt förutspås Indien spela en nyckelroll med sin växande ekonomi och stora infrastrukturbehov. Afrika söder om Sahara spås också bli en central aktör tack vare internationellt stöd till bygg- och utvecklingsprojekt. Samtidigt ses Nordamerika som en stabil marknad med fortsatt satsning på grön omställning inom transport och energi.
Global Cement avslutar sin rapport med att betona att framgången för klimatvänlig cement är beroende av en global anpassning till hållbarhetskrav och tillgången till konkurrenskraftig teknik. Med rätt politiska och ekonomiska förutsättningar kan regioner som Afrika och Indien bli framtidens cementnav och bidra till att minska byggsektorns globala klimatavtryck.

Gryaab AB meddelar att man avbryter sin samverkansentreprenad med NCC i projektet Nya Rya – ett omfattande uppdrag att uppgradera reningsverket för framtida utsläppskrav. Beslutet motiveras med att entreprenadsformen inte ”blivit som förväntat” och att en uppdelning av arbetet i flera kontraktsdelar förväntas ge lägre totalkostnad.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.