

När samhällen byggs har S:t Eriks allt som oftast redan varit där och lagt grunden. Företaget står sedan 1888 stadigt i betongbranschen med plattor, marksten, murar, block och VA-system i betong eller natursten. S:t Eriks gör aldrig för mycket väsen av sig – men det är någon att lita på.

Grundat 1937 i Milano, har Mapei utvecklats till en global ledare inom byggprodukter med över 6 000 produkter i sin produktportfölj. Det familjeägda företaget är en stor sponsor inom kultur och sport, och är förknippat med bland annat La Scala i Milano och de båda Guggenheim-museerna i Venedig och New York – samt för deras satsningar på elitcykling och serie A-fotboll. I Sverige är Mapei främst kända för sitt stora engagemang på Betonggalan!

I en välkoordinerad manöver samlades förra våren en mängd svenska betongrelaterade företag under Heidelberg Materials. Cementa, Abetong, Contiga med flera verkar numera under samma varumärke, vars namn och grafiska profil kommunicerats genomtänkt och synkront. Koncernens främsta talesperson heter Karin Comstedt Webb. Hon är en av branschens tyngsta företrädare, som ständigt imponerar i kunskap och engagemang för betongsektorns väg mot hållbarhet.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.