
Byggföretagen lanserar pilotprojekt för att stävja oegentligheter.
Nu lanserar Byggföretagen pilotprojektet Sunda byggen. Ambitionen är att leverera en kvalitetssäkrad metod för att försvåra kriminell verksamhet på byggarbetsplatser. Projektet sker i samarbete med Byggföretagens medlemsföretag Brixly och beställaren Göteborgs Stad.
– Byggföretagen vill ha en byggbransch som är attraktiv, sund och säker. Det gäller även byggarbetsplatserna. Det här pilotprojektet görs för att testa flera kraftfulla verktyg för att stävja oegentligheter i branschen, så att en färdig produkt blir så bra som möjligt, säger Johan Flodin, nationell projektledare för sund konkurrens på Byggföretagen.
Pilotprojektet pågår i sex månader och utgörs av ett av åtta kvarter som Framtiden Byggutveckling med hjälp av Brixly bygger för Poseidon längs Litteraturgatan i Göteborg.
Byggföretagens målsättning är att Sunda byggen kommer lanseras som en modell som hela branschen, både beställar- och entreprenörssidan, kan använda sig av i ett effektivt arbete för sund konkurrens.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.