
Krossad betong, slaggrus och restasfalt kan användas för att för att bygga nya ytor i stadsmiljön.
| Forskningsprojektet som leds av Rise ska göra det möjligt att återvinna och återanvända krossad betong, slaggrus och restasfalt lokalt, bland annat för att bygga nya ytor i stadsmiljön.
– Detta är inte bara bra för miljön, utan också för ekonomin. Vi kan skapa mer hållbara och kostnadseffektiva lösningar för stadens utveckling, samtidigt som vi minskar avfallet som går till deponi och minskar behovet av att bryta nytt berg. Dessutom minskar behovet av transporter då restmaterial oftare närproduceras kring våra städer, säger Björn Schouenborg, projektledare på Rise. |
Projektet engagerar inte bara forskningsvärlden utan också en lång rad av entreprenörer, material- och energiföretag, kommuner och avfallsaktörer. Arbetet bygger på tidigare forskning och erfarenheter, bland annat genom materialtester hos VTI i Linköping och RISE i Borås.
Nu handlar det om att möjliggöra användningen genom att dokumentera materialens miljö-, klimat- och mekaniska egenskaper och ta fram nya affärsmodeller.
– Vi vill skapa förutsättningar för att cirkulära material ska kunna användas i större utsträckning och göra det enkelt för beställare att ställa krav på användning av cirkulära material i upphandlingar, säger Björn Schouenborg.
För att skapa trygghet i användningen av restmaterialet satsar man även på utbildnings- och kommunikationsinsatser.
– Det är roligt att kunna ta våra tidigare lärdomar vidare och lägga fler pusselbitar på vägen mot mer cirkulära processer. Vi räknar också med att resultaten kommer driva på transformationen till en mer hållbar stadsbyggnad och inspirera till liknande förändringar i andra sektorer, säger Björn Schouenborg.
Bland annat kommer projektet att:
Projektet pågår till 2025 och finansieras av Vinnova och deltagande partners.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.