MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Praktikant-Saras tunneldebut med betongleverans i Barkarby – trånga utrymmen, stålpinnar och backträning i verkligheten.

Tunneldebut för Praktikant-Sara

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Grann Åkeri AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Åsa ”Betongbruden” Karlström kör ut betongen till kunderna runtom i Stockholm. Varje vecka skriver hon om sin vardag här på Betongvärlden. Nu har hon fått sällskap av Praktikant-Sara som gör tunneldebut.

Den här veckan gjorde Praktikant-Sara tunneldebut. Vi fick en körning till tunnelbanebygget i Barkarby där det skulle lossas till minipump/slangpump. Vi möts av en arbetsledare som ska visa vägen ner och han upplyser om att det finns en låg portal som vi eventuellt behöver sänka bilen för att komma under.

Vi åker ner och efter några minuters trixande mellan saker i hytthöjd som hängde från taket och diversliftar som stod och jobbade kom vi till portalen. Fyra meter stod det på den och vi är 3,80 i körläge, vanligtvis inga bekymmer alltså men här var haken att det gick brant nerför direkt efter portalen så bakändan kommer ju upp lite mer.

Vi sänkte därför bilen med hjälp av luftfjädringen och körde igenom utan problem. Därefter direkt höger och sedan backa till pumpen. Överallt i tunneln stack det ut långa stålpinnar att hålla koll på utöver allt material som oftast ligger där nere.

Precis som för alla andra praktikanter jag har haft har Saras skola inte gett sina elever någon direkt övning i backning och manövrering av lastbilen i trånga utrymmen så detta var ju nyttig träning. Det var visserligen rakbackning till pumpen men man måste ändå ha koll på grejer vid sidan och inte minst alla dessa korkade byggjobbare som går bredvid bilen medan man kör.

Det räcker med att chauffören kollar i spegeln på motsatt sida samtidigt som man halkar/snubblar så blir man överkörd. Tumregel: Har man inte ögonkontakt med chauffören så utgår man från att man inte har blivit sedd.

När Sara hade lossat betongen så skulle vi ut. Det gick inte att köra ut direkt till höger, den svängen var för snäv så vi valde att svänga vänster och sedan vänster igen. Det visade sig bli en bra övning i trånga utrymmen där Sara fick köra bilen nästan ända in i bergväggen för att komma förbi en stålpinne på vänster sida.
Ett par försök gjordes men det slutade med att jag tog över och körde fram, rakbackade sedan och svängde ut så att vi hade portalen framför oss. Nu gällde det att lyckas komma upp för backen med boggin nere och på lösgrus, det var som upplagt för att det ska slira.

Sara tog plats bakom ratten och fick order om “håll jämn gas, släpp inte”. Sen provade vi och givetvis slirade det. Backade ner, aktiverade diffen som är ett bra hjälpmedel och provade igen. Nu gick det men två gånger släppte hon gasen i backen vilket gjorde det svårare än nödvändigt att komma upp och hade det varit ishalka hade det inte funkat.

Tillbaka på fabriken för lite lunch och jag bad om att ifall det funkade för dem ville vi hemskt gärna tillbaks till samma ställe i övningssyfte. Så blev det och den här gången klarade hon den trånga vändningen med lite coaching från mig och därefter körde hon upp för backen på ett mycket proffsigt sätt. Väldigt trött men väldigt glad och stolt praktikant, det gillar vi!

Läs mer