Luleå hamn får klartecken
Transportstyrelsen ger klartecken att gå ut med första steget i upphandlingen.
Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och finansiera, bygga och operera delar av nya Luleå Hamn. Det står klart efter att Transportstyrelsen gett grönt ljus att gå ut med första steget i upphandlingen. Målet är att ha upphandlingen klar vid årsskiftet.
– Nu kan vi ta nästa viktiga steg. Målet är att upphandla en trygg extern partner som vill och kan vara med och förverkliga och driva en ny hamn i Luleå. Den nya hamnen ska om tio år kunna hantera tre till fyra gånger så mycket gods som i dag för att möjliggöra industrins gröna omställning i norr, säger Anders Dahl, vd på Luleå Hamn.
Den 22 maj gav Luleås kommunfullmäktige tillåtelse till Luleå Hamn att söka en lösning med externa parter som kan vara med och finansiera, bygga och operera delar av den kraftigt expanderande hamnverksamheten i Luleå.
Nu har Transportstyrelsen gett sitt godkännande till att Luleå Hamn går vidare och upphandlar en lösning för hamnens utbyggnad och framtida drift, där en eller flera externa parter genom avtal kan ges möjlighet att finansiera, bygga och operera delar av hamnverksamheten.
– Hamnen i Luleå är kritisk för Sverige. Transportstyrelsen, liksom vi själva, lägger yttersta vikt vid säkerhetsaspekten. Vi måste exempelvis kunna säkerställa ägarbilden bakom företag och konsortium som vill verka i hamnen. För oss är det också viktigt att aktörerna vi upphandlar har kapacitet, långsiktig stabilitet och bra erfarenhet av liknande projekt, säger Anders Dahl.
Det avtal som ska tecknas ger en framtida hamnoperatör i uppdrag att operera en stor del av hamnen under ett visst antal år, för att bland annat utföra arbetet med att lasta och lossa fartyg och sköta hamnens logistik, lagerhållning och godsflöden på uppdrag av Luleå Hamn. Efter avtalstidens slut återgår verksamheten till hamnens kontroll.
– Nu fortsätter vårt arbete med att förverkliga en hamn som kan möjliggöra industrins gröna omställning i norr och utveckla Luleå som levande sjöfartsstad, Anders Dahl, Vd på Luleå Hamn.
Upphandlingen ämnas gå ut under sommaren och upphandlingsprocessen väntas pågå till årsskiftet.
Om Nya Luleå Hamn
2030 ska Luleå Hamn ha kapacitet att frakta tre till fyra gånger så mycket gods som i dag och hantera helt nya godstyper och produkter för att möta industrins tillväxt och behov. Det kommer bland annat kräva nytt järnvägsnät, ny kaj, godsanpassade terminalområden och allvädersterminaler. Investeringarna uppskattas till sju till tio miljarder kronor.
Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.
Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.
Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.