MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Amanda i betongbilen ner i tunneln.

Tunnelpremiär för praktikant-Amanada

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Grann Åkeri AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Åsa "Betongbruden" Karlström avverkar praktikanter på löpande band. Amanda är tillbaka och då bjuder Åsa på tunnelpremiär. I morgon tar Snaggen över.

Ny vecka- ny praktikant! Sandra är klar med sin praktik och nu kommer en gammal kändis tillbaka i några veckor. Amanda övningskörde med mig förra året och är nu tillbaka för mer praktik när hon går sitt sista år på gymnasiet. Hon övningskör ännu men har en uppkörning i början av april, spännande!

Amanda blev direkt inkastad i hetluften och fick köra city på en gång. Vi körde även till en avloppspumpstation på Loudden. Där fick jag ta över och backa ner bilen i berget eftersom det är lite trångt i början och man måste placera bilen rätt för att inte dra med sig ventilationen eller köra in i något.

Väl därnere visste vi att beställd lossningstid var två timmar, vi hade också fått höra att gårdagens lossning hade tagit sju (!) timmar och att den chaffisen hade rivit ner en del av ventilationen på väg upp. Vi klarade oss med 3,5 timmes lossning där Amanda skötte det mesta av själv.

Sedan var det dags för tunnelpremiär. Amanda hade inte kört i tunnel innan och det första vi fick var en för mig ny tunnel strax intill reningsverket i Åkeshov där man bygger den nya avloppstunneln. Eftersom det kan vara trångt och jag inte kände till denna tunnel så körde jag ner. Vi körde 2,2 km in i underjorden och sedan fick jag backa 300 meter.

Den sista biten var lite smalare och med utstickande stålpinnar på båda sidorna av bilen, håll koll på dem annars har man snabbt punka. Lossningen skedde med ränna och vi löste det smidigt genom att Amanda körde fram bilen några meter åt gången och jag körde rännan.

Därefter fick Amanda köra upp bilen och vi hämtade ett lass till. Den här gången fick hon köra ner och sedan bytte vi när det var dags att backa. Lite läskigt var det tyckte hon men det gick finfint.

Vi avslutade dagen med en körning till bygget av nya tunnelbanan i Nacka. Där var det lossning till mastpump och sedan blev det spolning av bilen i Slagsta. Sedan blev det helg för mig så imorgon får Amanda åka med Snaggen, en kollega på Skanska.

Betongbilen bakifrån i tunneln.

Läs mer