Lena Åhl tillbaka i betongbranschen.
Blir ny produktchef på Weber.
Lena Åhl är tillbaka i betongbranschen. När hon slutade som marknadschef på Betongindustri 2018 sa hon ”aldrig mer betong”. Men sen blev det Skanska Region Betong och Svensk Betong och nu Weber efter några år på BoKlok.
-Jag verkar fastna i betongen. Det ska bli kul, jag har erfarenhet från både fabriksbetong och prefab så jag börjar inte från noll. Kunderna är många gånger desamma, men även helt nya kanaler ut på marknaden, säger hon.
Det var i måndags som hon började tjänsten som produktchef betong på Weber, ett av fyra områden som lyder under marknadsutveckling. De andra är fasad, golv samt tät och fog.
-Jag ska driva och utveckla produktportföljen betong, hitta rätt erbjudanden till kunder så att det blir enkelt för dem att välja. Sen blir det mycket fokus på hållbarhet förstås, säger Lena Åhl.
Den första månaden blir det djupdykning i produkterna. Lära sig sortimentet, kunderna och marknaden.
-Men även lära känna kollegorna, säger hon.
Om vi sitter här om ett år vad har hänt då?
-Då har vi fler spännande produkter och flera nya projekt. Det blir fokus på omsättning och lönsamhet, så det har vi ordning på då. Det ska bli väldigt kul.
Master Builders Solutions utökar sitt produktsortiment för betong- och tunnelindustrin till att även omfatta stålfibrer. Samtidigt anställs Per-Anders Johansson, tidigare Bekaert.
Den 1 juli tillträder Ryan Chandley som ny vd för Thomas Concrete Groups dotterbolag i USA. Totalt har företaget 85 betongfabriker i landet och dotterbolaget står för cirka 65 procent av koncernens totala omsättning.
Genom återbruk, klimatsmarta material och digital innovation har Grev Tureplan förvandlats till en förebild i hållbart byggande – och belönats med titeln Årets Bygge 2025.