
C-Crete Technologies utvecklar cementfria betongalternativ som syftar till att radikalt minska koldioxidutsläpp. Grundaren Rouzbeh Savary, en tidigare MIT-student, har lett utvecklingen av att ersätta traditionell Portlandcement genom att använda naturliga mineraler som zeolit och granit, samt industriella biprodukter.
Det som gör C-Crete särskilt attraktivt för byggbranschen är att deras material fungerar som en “drop-in”-lösning, vilket innebär att de kan användas med samma utrustning och processer som traditionell betong. Detta minimerar omställningskostnader och gör det lättare för branschen att anamma den nya teknologin. Dessutom överträffar deras produkter standarder som satts av American Society for Testing and Materials (ASTM), både i hållfasthet och styrka.
Just nu används C-Crete när Skyskrapan 270 Park Avenue på 430 meter, designad av Foster + Partners, byggs i New York. C-Crete används som en pågjutning i byggnadens övre lobby.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.