
För några år sedan berättade jag att min hemmafabrik “Farsta gamla” lades ner och såldes vilket var ledsamt för många av oss som körde där. Kvar fanns dock “Farsta mobila” strax intill så det var ju alltid något.
På den tiden när jag började köra betongbil var Mobila en rätt så spartansk upplevelse när det gällde personalutrymmen. Minimalt blandarrum och ännu minimalare fikarum beläget ovanpå fabriken var det som fanns. I fikarummet fanns det plats för ett bord och fyra stolar, inget mer och vi käkade i skift för att kunna sitta och käka.
När man var klar fick man stå eller sitta på golvet eller i bilen så att nästa kunde käka. Stämningen var dock alltid god på den tiden och Farsta hade rykte om sig att ha de trevligaste fabrikerna.
På senare tid fick betongen ärva asfaltens utrymmen mitt emot fabriken vilket var ett rejält lyft för samtliga på betongen, nu fanns det till och med soffor vilket är guld värt under dagar med långa väntetider.
Många är det som har haft Farsta som hemmafabrik från start och en del har bara haft den fabriken som hemma under hela sin karriär. Nu är det dock slut på den epoken för fabriken är såld och det ska byggas häkte på platsen.
Fabriken flyttar norröver och ska användas för att producera sprutbetong till en gruva. De bilar som har haft Farsta som bas är nu hemmahörande i Slagsta vilken numera är Skanskas enda betongfabrik på södra sidan om stan.
Det är fler än jag som känner vemod över att betongfabrikerna i Farsta nu går i graven helt men vi har gott om minnen att tänka tillbaka på. Många av dem från en annan tid då sammanhållning, yrkesstolthet och trivsel var på en helt annan nivå än vad det är idag.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.