MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Sorgligt när Farstafabrikerna går i graven

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Stellan A Åkeri I Tullinge AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Åsa ”Betongbruden” Karlström tar farväl av betongfabrikerna i Farsta. Det var trångt och ont om utrymme, men stämningen var god och ett visst vemod infinner sig.

För några år sedan berättade jag att min hemmafabrik “Farsta gamla” lades ner och såldes vilket var ledsamt för många av oss som körde där. Kvar fanns dock “Farsta mobila” strax intill så det var ju alltid något.

På den tiden när jag började köra betongbil var Mobila en rätt så spartansk upplevelse när det gällde personalutrymmen. Minimalt blandarrum och ännu minimalare fikarum beläget ovanpå fabriken var det som fanns. I fikarummet fanns det plats för ett bord och fyra stolar, inget mer och vi käkade i skift för att kunna sitta och käka.

När man var klar fick man stå eller sitta på golvet eller i bilen så att nästa kunde käka. Stämningen var dock alltid god på den tiden och Farsta hade rykte om sig att ha de trevligaste fabrikerna.

På senare tid fick betongen ärva asfaltens utrymmen mitt emot fabriken vilket var ett rejält lyft för samtliga på betongen, nu fanns det till och med soffor vilket är guld värt under dagar med långa väntetider.

Många är det som har haft Farsta som hemmafabrik från start och en del har bara haft den fabriken som hemma under hela sin karriär. Nu är det dock slut på den epoken för fabriken är såld och det ska byggas häkte på platsen.
Fabriken flyttar norröver och ska användas för att producera sprutbetong till en gruva. De bilar som har haft Farsta som bas är nu hemmahörande i Slagsta vilken numera är Skanskas enda betongfabrik på södra sidan om stan.
Det är fler än jag som känner vemod över att betongfabrikerna i Farsta nu går i graven helt men vi har gott om minnen att tänka tillbaka på. Många av dem från en annan tid då sammanhållning, yrkesstolthet och trivsel var på en helt annan nivå än vad det är idag.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025