MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Drönartekniken i Storbritanniens största infrastrukturprojekt

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Med en budget på 106 miljarder pund, motsvarande 1 482 miljarder svenska kronor, är HS2 Storbritanniens mest omfattande infrastrukturprojekt någonsin. Höghastighetsjärnvägen, som ska knyta samman London med Midlands och norra England, använder drönarteknik för att effektivisera arbetet, minska kostnaderna och höja säkerheten på byggplatserna.

BBV, Balfour Beatty VINCI, en av projektets huvudentreprenörer, använder DJI:s Mavic 3 Enterprise-drönare för att radikalt förbättra effektiviteten i byggprocessen. Den här tekniken har ersatt den tidigare modellen Phantom 4 RTK och halverat arbetstiden för flera kritiska moment samtidigt som precisionen i datainsamlingen ökat markant.

Drönarna kan utföra arbetsuppgifter, som tidigare krävde hela arbetsdagar, på bara några minuter. Att inventera materiallager manuellt tog tidigare en hel dag, men med hjälp av drönarna klaras detta arbete av på 10–20 minuter. Vid inspektion av järnvägslinjen kan drönarna täcka en sträcka på 1 kilometer på mindre än en timme, vilket tidigare krävde en hel dags arbete till fots.

Säkerheten har också förbättrats dramatiskt. Byggarbetsplatser kan vara farliga miljöer, särskilt när det gäller att hantera höga och branta materialhögar. Tidigare riskfyllda uppgifter, där personal var tvungna att klättra eller arbeta nära instabila miljöer, kan nu utföras säkert med drönare. Enligt BBV har användningen av drönare eliminerat över 800 arbetsdagar med risk per år, vilket inte bara skyddar personalen utan också minskar kostnaderna för arbetsolyckor.

BBV uppskattar att drönartekniken kommer att spara projektet cirka 10 miljoner dollar, motsvarande 5 miljoner pund, över fem år. Dessa besparingar uppnås genom effektivare framstegsmätningar, förbättrad hantering av materiallager och minskade kostnader för säkerhetsåtgärder.

Förutom effektivitet och säkerhet har drönarna även förbättrat HS2-projektets datainsamling och beslutsfattande. Genom att använda avancerad programvara som Esri Site Scan for ArcGIS kan insamlad data bearbetas och analyseras i realtid. Detta skapar en digital infrastruktur där information snabbt kan delas mellan projektledare, ingenjörer och andra nyckelpersoner. Den här integrerade lösningen gör det möjligt att justera och optimera arbetet i varje steg, vilket ger projektet flexibilitet.

Drönartekniken bidrar också till HS2:s hållbarhetsmål genom att minska behovet av manuellt arbete på plats, vilket i sin tur minskar utsläpp och resursslöseri. Samtidigt står projektet inför kritik från miljöorganisationer och lokalsamhällen, som oroar sig för förlust av jordbruksmark och påverkan på lokala ekosystem. Projektledningen har infört åtgärder för att minimera den negativa påverkan, men balansen mellan tekniska framsteg och sociala krav förblir en utmaning.

Läs mer