MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Små åtgärder kan göra kollektivtrafiken mer inkluderande

Att skapa fungerande miljöer för människor med NPF-diagnos gynnar alla, tror forskare.

Cecilia Nebel

Som nyhetsjournalist och moderator med fokus på samhällsbyggnad söker jag efter det som bygger vårt samhälle starkt, idag och i framtiden. Och så drömmer jag precis som Roger om ett samhällsbyggarevent i Globen.

Kollektivtrafiken kan vara överväldigande för personer med autism. Forskaren Mo Sarraf vid Rise Research Institutes of Sweden menar att små förändringar kan göra stor skillnad och skapa en mer rättvis stad.

– Arkitekter och stadsplanerare har stora möjligheter att förbättra livet för den här gruppen. Att kunna röra sig i offentliga miljöer möjliggör ett socialt och självständigt liv, säger Mo Sarraf, i en intervju på webbplattformen Extrakt.

Mo Sarraf, forskare på Rise Institute.

Han pekar på att höga ljud, blinkande lampor och trängsel ofta gör att personer med autism undviker kollektivtrafik. Till det kommer oförutsägbarhet, som inställda bussar eller försenade tåg.
– Bussen kan bli så sen att man missar ett byte, och det kan bli jättejobbigt.

Sarraf menar att bättre information, utbildad personal och hänsynsfulla medpassagerare skulle minska stressen. Informationskampanjer kan till exempel påminna om att inte prata i högtalartelefon eller att ta av ryggsäcken på bussen. Tysta zoner är ett annat förslag.

Frågan är i grunden en rättvisefråga, säger han.
– Ett funktionshinder är inte något inneboende i individen utan uppstår i relation till en omgivning anpassad efter en norm där du inte är inkluderad.

Att skapa fungerande miljöer för människor med NPF-diagnos gynnar alla, tror forskare.

Även om det finns en tradition av att väga in olika gruppers behov i planeringen saknas ofta kunskap om neurodiversitet. Nu leder Sarraf ett nytt projekt om hur kollektivtrafiken kan anpassas bättre för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, en insats som både kan öka barns självständighet och minska bilberoendet.

– Att lyfta det här perspektivet är särskilt viktigt för personer med autism, men många åtgärder skulle faktiskt uppskattas av de flesta, säger Mo Sarraf.

Läs även intervjun med Galaxen Bygg, som utbildar arbetsgivare inom byggbranschen att bättre tillvarata och stötta medarbetare med NPF-diagnoser: https://byggframtid.se/byggframtid/vi-maste-bygga-bort-machokulturen-annars-tappar-vi-manniskor/

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025