För drygt ett decennium sedan fick innovatören Dan Zethraeus en idé. Borde det inte gå att ladda bilar medan de kör? Lite som gamla tidens leksaksbilbanor där bilarna får ström av skenor i bilbanans väg?
Det blev upprinnelsen till Elonroad som grundades 2014 i Lund. Nu riktas världens blickar mot det svenska innovativa bolaget som har som mål att revolutionera elektrifieringen av vägtrafiken.
Tekniken som utvecklats i nära samarbete med forskare vid Lunds universitet går ut på konduktiv laddning via skenor som frästs ner i markbanan. Istället för att bygga upp laddstationer på många platser så kan laddningen ske underifrån.
De klimatmässiga vinsterna är flera genom markbunden teknik. När fordonen laddar medan de körs behöver inte batterierna i fordonen vara lika stora som idag. Enligt beräkningar skulle en tre – eller fyrfaldig reducering av batteristorleken kunna sänka kostnaden för elektriska fordon med åtminstone 25 procent. Det skulle snabba på elektrifieringen av fordonsflottan, tror Karin Ebbinghaus.
– Elektrifiering är den rätta vägen att gå. Vi måste hitta resurseffektiva sätt att minska koldioxidutsläppen, det vill säga till lågkostnad och använda så få naturresurser som möjligt. Mindre batterier ger billigare fordon och då kan fler elektrifiera.
I Sverige är Elonroad ensamma om den markbundna tekniken, men det finns stora tyska och israeliska företag som också arbetar med elvägar. Sedan starten har det svenska bolaget genomfört ett större testprojekt i form av en elväg i Lund, inlett ett samarbete med hamninfrastrukturföretaget Vahle för elektrifiering av hamnindustrin samt startat ett samarbete kring en elväg i Paris.
I projektet som fått namnet ”Charge as you drive” samarbetar Elonroad med Vinci Group, ett av Europas största byggföretag och Vinci Autoroutes. Satsningen handlar om att rulla ut laddningstekniken på en två kilometer lång elväg på A10-motorvägen strax intill Paris.
Projektet ligger i linje med Frankrikes elektrifieringsambitioner. Enligt ett förslag från Frankrikes transportstyrelse ska elvägar byggas på alla större vägar i Frankrike i etapper: 5 000 kilometer till 2030 och 9 000 km till 2035.
Inom fem år tror Elonroads vd Karin Ebbinghaus att elväg kan bli verklighet även på Öresundsbron. Elonroad, Lunds universitet och Öresundsbron har undertecknat en avsiktsförklaring för att utforska samarbetsmöjligheterna.
– Det var många som var motståndare till Öresundsbron, men när den sen fanns på plats så tyckte alla att den är en självklarhet och jättebra. Vi tänker samma med elvägar. Öresundsbron har ett starkt miljöengagemang. Det gör att de är intresserade av dialog och samverkan – och det är ju det som krävs för att vi ska kunna ställa om, säger Karin Ebbinghaus.
Med Öresundsregionens tillväxt, som Nordens största arbetsmarknadsregion med över fyra miljoner invånare, ökar behovet av innovativa och hållbara lösningar för mobilitet. Särskilt för de tunga och kommersiella transporter som dagligen trafikerar Öresundsbron finns ett behov av nya laddningslösningar i regionen.
“Öresundsbrons vision är att bli världens mest hållbara bro. Vi minskar våra koldioxidutsläpp från driften och arbetar för att fördubbla brons livslängd, men vi vill också stimulera den gröna omställningen bland våra kunder. Nu vill vi undersöka om elvägar kan vara ytterligare en insats i vår långsiktiga hållbarhetsplan”, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Öresundsbron i ett pressmeddelande.
ByggVesta bygger miljövänliga hyresrätter i svenska tillväxt- och studentområden. 2040 ska de vara klimatneutrala. Bolagets vd Jenny Jonsson utsågs till Framtidens kvinnliga ledare 2022. Såhär säger hon om framtidsutsikterna inför nästa år.
Åsa "Betongbruden" Karlström har slut på sin årskvot av arbetslust. Men betongen måste ut ändå.
Vi ställde frågan till partnerföretagen som stöttar Byggframtid.se Swisspearl ser stora möjligheter med AI och digitalisering för arkitekter och byggare. Energirenovering, cirkularitet och återbruk är tre viktiga fokusområden nästa år.