MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Så gjuter du bäst på sommaren!

David Bogerius

Är det varmt ute när du ska gjuta betong finns en det en del saker du ska tänka på. Materialet påverkas av väder, vind och temperatur.

– Absolut, sommaren innehåller snabba väderomslag, det kan gå från varmt till kallt fort och ska du transportera betongen långt en varm sommardag så måste du ta hänsyn till det också, säger Peter Gustavsson, försäljningschef i region öst på Betongindustri.

Lyckligtvis finns det lösningar. Genom att tillsätta retarder i betongen går det att fördröja tiden innan betongen börja bygga struktur och “stelna”. Med den metoden är det möjligt att transportera betongen längre sträckor och även förlänga arbetsbarheten på betongen innan den börjar brinna, något som går snabbare i sommarvärme.

“Det kan gå från varmt till kallt fort”

Peter Gustavsson, Betongindustri.

– Ska du till exempel gjuta en större platta och kanske ska glätta den, så kan det till och med vara så att betongen är redo för glättning i ena änden medan du fortfarande lägger ut i andra änden, så du kan behöva mer personal än vanligt under sommaren, säger Peter Gustavsson.

Är det varmt och soligt behöver betongen både vattnas och täckas betongen för att fukten ska bevaras. Det kan också vara fördelaktigt att om möjligt skugga betongen. Då är det dock viktigt att skugga hela området så att all betong påverkas på samma sätt.

Är det väldigt varmt kan det vara nödvändigt att anpassa gjuttiden och göra jobbet på kvällen eller tidiga mornar då det är svalare.

Även vid blandning av betongen finns det en del att hålla koll på. Stenen och vattnet måste vara kallt på sommaren och när betongen ska pumpas så ger en mörk slang ger högre temperatur.

– Vi rekommenderar att använda rör så långt som det är möjligt och bara använda slang på slutet, säger Peter Gustavsson.

– Det är alltid bättre, oavsett väder eller årstid.

Foto: Åsa Karlström.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025