Akin Barin, säljare, och Hans Orest, fordonsansvarig på Swerock.
Hans Orest lutar sig tillbaka i stolen på kontoret i Rosersberg norr om Stockholm. Han är i mål med världens första helelektriska betongpumpbil. Premiären sker idag i Uppsala, men då får inte media vara med.
Idén föddes för två år sedan, men rötterna går längre tillbaka. Redan 2015 började Swerock elektrifiera sin betongflotta – först med elhybrider, senare med helelbilar. Och ur samarbetet med Volvo kring prototypfordon växte tanken: kunde man inte även elektrifiera betongpumpen?
– Det är ju den sista pusselbiten på bygget. Nu kan vi leverera betong helt på el, och även pumpa ut den, säger Hans Orest.
Projektet blev ett samarbete mellan Swerock, Volvo och pumptillverkaren Putzmeister. Men vägen var långt ifrån självklar.
– Att flytta batterier och få plats med stödben var en teknisk utmaning. Och att kunna ladda maskinen medan den är i drift om batterikapaciteten inte räcker var ovant – inte ens elbilar gör det, säger Hans Orest.
Att pumpen verkligen fungerar är Swerock noga med att poängtera. Det handlar inte om en mässprototyp utan en fullt fungerande 42-meterspump, testad i Tyskland och nu trimmad för svenska förhållanden.
– Det finns massor av mässprodukter som visa upp på Bauma i München som ingen vet om de fungerar i verkligheten. Den här vet vi att den fungerar. Vi ville inte visa upp något som bara är för show, säger Hans Orest.
Han återkommer flera gånger till betydelsen av samarbete och långsiktighet.
– Det har varit mycket handpåläggning. Ibland har det känts nattsvart, men när man har ett tydligt mål och litar på varandra – då går det.
Finansieringen löstes genom att företagen delade på utvecklingskostnaderna. Volvo sågs som ett självklart val, säger Hans Orest.
– Vi har en nära relation med deras utvecklingsavdelning och kör redan deras fältprovbilar. De känner oss, och vi känner dem.
Valet av pumpfabrikör föll på Putzmeister – inte den billigaste, men enligt Hans Orest den säkraste.
– Sedan deras nya säkerhetssystem kom har vi inte haft en enda vältning. Maskinen stoppar om operatören gör fel. Det är ingen annan som är där än, säger han.
Idag körs den första svenska gjutningen med elpumpbilen, men Swerock har valt att inte bjuda in media.
– Vi måste lära känna maskinen först. Vi har tackat nej till reportage – det är många parametrar som ska trimmas in. Teori är en sak, praktik en annan.
Ute på gården står den då, världens första, framtidens pump. Den är inte vit och röd som Swerocks logotyp, den är grön och blå som ett norrsken. The Nordic Light, Aurora, det rena skenet.
Hans Orest har arbetat med betongdistribution i över 30 år och ser utvecklingen som ett ansvar.
– Vi måste ställa om, inte minst för våra barn och barnbarn. Någon måste ta ledartröjan, och vi vill visa att det går.
Han ser på elpumpen med stolthet.
– Det här är den mest tekniskt avancerade maskinen jag varit med och utvecklat. Jag ska inte säga att allt beror på mig, men utan mig hade den nog inte blivit av.
FAKTA: Eldrivna betongpumpbilen
• Chassi: Volvo FM Electric 8×4 Tridem.
• Pump: Putzmeister 42-5 – 42 meter bomlängd.
• Batteri: 360 kWh (250 kWh användbart).
• Räckvidd: ca 100 km körning + 50 m³ pumpning.
• Laddning: CCS2, AC upp till 43 kW / DC upp till 250 kW.
• Motor: Två elmotorer, 330 kW total effekt.
• Laddning under drift: Ja, t.ex. med 32–64 A på arbetsplats.
• Totalvikt: ca 32 ton.
• Säkerhet: Automatisk avstängning vid lutning/fel – stödben och pump skyddas.
Återbruk av byggmaterial lyfts ofta som en nyckel för att vi ska klara klimatmålen, men vägen till storskalig försäljning är kantad av utmaningar. Nu undrar vi: Hur tar vi oss över hindren?
Åsa "Betongbruden" Karlström har bytt arbetsgivare. Hon saknar sin gamla bil som hon har så många minnen med. Men nu är det framåt som gäller, lite semester till och många lass betong.
Byggbranschen ser en nedgång i arbetsplatsolyckor, visar färsk statistik från Arbetsmiljöverket. Samtidigt ökar arbetssjukdomarna. Branschen uppmanas att hålla i säkerhetsarbetet.