
ReTuna återbruksgalleria. Återbruk blir mer och mer efterfrågat, även när det gäller byggande.
En Novus-undersökning, beställd av SGBC och publicerad tidigare i år, visar att intresset för cirkulära lösningar i byggandet har ökat kraftigt bland svenskarna. Andelen som rankar cirkularitet och återbruk som det viktigaste hållbarhetsområdet har stigit från 44 procent året innan till hela 69 procent.
– Sverige står inför en omfattande upprustning och utveckling av landets infrastruktur. Vår rapport visar tydligt att svenskarna kräver att byggandet av nya vägar, hamnar och broar samt upprustningen av järnvägen sker hållbart och klimatsäkert, säger Lotta Werner Flyborg, vd för SGBC.

Bland unga kvinnor anser nio av tio att en hållbar infrastruktur är viktig, medan bara 58 procent av unga män tycker detsamma.
Undersökningen visar dock tydliga skillnader mellan olika grupper. Bland unga kvinnor anser nio av tio att en hållbar infrastruktur är viktig, medan bara 58 procent av unga män tycker detsamma. Även synen på politikernas ansvar skiljer sig åt: endast 2 procent av unga kvinnor anser att politikerna tar ansvar för ett hållbart byggande, jämfört med 23 procent av unga män.
– Det är alarmerande att unga mäns engagemang för grönt byggande och hållbara städer är så lågt enligt vår senaste Novus-rapport. Omställningen sker här och nu och snart ska nästa generation ta över stafettpinnen för att säkra en hållbar samhällsbyggnad, säger Alexandra Kriss, chef för kommunikation och medlem på SGBC.
Totalt säger 83 procent av de svarande att de är miljö- och klimatmedvetna, en liten men märkbar ökning från året innan. Dessutom tycker 76 procent att återbruk och återvinning bör prioriteras när offentliga miljöer byggs eller renoveras.
Om SGBC
Svenskt Green Building Council är Sveriges ledande medlemsorganisation för hållbart samhällsbyggande. Organisationen samlar över 400 företag och offentliga aktörer från hela bygg- och fastighetssektorn och arbetar med miljöcertifieringar, utbildningar och opinionsbildning. Genom årliga attitydundersökningar tar SGBC tempen på hur hållbarhetsfrågorna utvecklas i branschen och hos allmänheten.
Fakta: Novus-undersökningen 2025

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.