
Ungdomar i städerna har större framtidstro än unga på landsbygden, visar ny undersökning.
Allt fler unga känner osäkerhet och likgiltighet inför framtiden. Samtidigt framträder ett tydligt mönster i årets upplaga av undersökningen Förebildseffekten: storstadsungdomar ser större möjligheter och är mer hoppfulla än de som växer upp på landsbygden.

Ungdomar i städerna har större framtidstro än unga på landsbygden, visar ny undersökning.
Rapporten tydliggör även betydelsen av närvarande vuxna som förebilder:
I jämförelse med 2023 ser rapporten en tydlig ökning av osäkerhet bland unga:
– Förebildseffekten 2025 visar att framtidstro inte skapas i ett vakuum. Den växer i relationer, i tillit och i mötet med vuxna som gör skillnad. Vi ser att ungdomar utanför storstäderna ofta upplever sig ha färre möjligheter än andra. Därför lanserar vi nu Mentor Digi – ett helt nytt digitalt mentorprogram som gör våra insatser tillgängliga för unga i hela landet, säger Cecilia Bernard, generalsekreterare för Mentor Sverige.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.