Andreas Lind har skrivit en avhandling om fabriksdesign.
Andreas Lind arbetar som industridoktorand på Scania och är affilierad med Högskolan i Skövde samt forskarskolan Smart Industry Sweden.
På fredag försvarar han sin avhandling som handlar om nya sätt att utforma produktiva och säkra produktionsmiljöer. Att planera en fabrikslayout är en komplex process som kräver att olika mål som effektivitet, säkerhet och de anställdas arbetsmiljö balanseras på bästa sätt.
Andreas Lind har utvecklat digitala funktioner för optimering av virtuell layoutplanering och design, där kunskap om regler och riktlinjer är inbäddad i de digitala verktygen. Detta säkerställer att kunskapen är tillgänglig under själva uppgiftsutförandet av planeringen och minskar beroendet av individuell expertis. Han har främst fokuserat på case inom montering, bearbetning och logistik.
Kortfattat kan funktionerna beskrivas som en två-stegsraket. Första delen handlar om att säkerställa att lagar och regler efterlevs när man möblerar sin utrustning.
– Besparingen ligger i att man gör rätt från början och inte behöver bygga om senare, säger Andreas Lind.
Det andra steget handlar mer om optimering, att med hjälp av artificiell intelligens (AI), få fram lösningsförslag som följer regelverket.
– På det sättet kan vi optimera både arbetarens välmående och skapa säkra fabriksmiljöer med så hög produktivitet som möjligt.
Andreas Lind har skrivit en avhandling om fabriksdesign.
Traditionellt har fabriksplanering förlitat sig mycket på erfarenhet och manuell planering med hjälp av virtuella miljöer. Risken för mänskliga fel är hög och det är svårt att på ett objektivt sätt väga olika faktorer mot varandra.
En annan utmaning med traditionell planering av fabriker är att den ofta görs av olika experter, som ergonomer, säkerhetsexperter och produktionsplanerare som arbetar var för sig. Det gör processen både långsam och sårbar för misstag.
– Vårt mål har varit att skapa metodik och funktionalitet som underlättar samarbetet mellan olika experter. Genom att integrera regler och riktlinjer direkt i den digitala miljön kan vi hjälpa användare att göra rätt val redan från början, det ska vara lätt att göra rätt, säger Andreas Lind.
Hur unika är de här nya verktygen?
– Jag har inte hittat den här typen av verktyg i något av det vi har undersökt. Inte heller i någon forskningslitteratur, det tyckte både vi i forskarteamet och Scania var intressant, säger Andreas.
De nya verktygen ska kunna integreras i befintliga system och ge stöd åt både experter och ovana användare i planering- och designprocessen. Alla som har en arbetsprocess som kan optimeras utifrån arbetarens välmående och optimering är intressanta, säger Andreas och nämner till exempel sjukvården.
– Det vi erbjuder är inte bara en lösning, utan ett helt nytt sätt att tänka kring fabrikslayouter. Målet har varit att göra fabriker bättre för både produktionen och människorna som arbetar där.
Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.
Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.
Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.