
Cecilia Nebel, redaktör, ByggFramtid.se.
Först på Fastighetsmarknadsdagen i Uppsala, där det riktiga samarbetet – där alla faktiskt gör sin del – lyftes som en nödvändighet för att vi ska lyckas bygga hållbart, smart och kostnadseffektivt.
Några dagar senare kom samma analys tillbaka, i en helt annan kontext. På Ystad Summit – ett skånskt Almedalen – där Sveriges beredskap diskuterades. Där var det Mikael Frisell, ny generaldirektör för MSB (som vid årsskiftet byter namn till Myndigheten för civilt försvar), som slog fast samma sak: Vi ska inte samverka, vi ska samarbeta.
De har en poäng. Något måste förändras. För att vår tid behöver det.
Vi älskar mötesborden, konsensuskulturen, att vända och vrida på varje formulering tills alla är nöjda. Vi samverkar så länge lamporna lyser i konferenslokalen, men när vi går hem fortsätter vi ändå ofta att jobba på i våra gamla spår.
De har en poäng. Något måste förändras. För att vår tid behöver det.

Cecilia Nebel, redaktör, ByggFramtid.se.
Samarbete är något annat. Samarbete kräver handling, mod, ansvarstagande – och ett risktagande.
Att samarbeta betyder att jag inte bara säger att jag lyssnar in, utan att jag gör min del, fullt ut. Att jag vågar ta initiativ även om jag inte är hundra procent säker. Att jag litar på att du gör din del. Och att vi tillsammans löser något större än vad någon av oss kunnat klara själv.
Kriser lär oss mycket om oss själva. Det är först då vi kan ta utvecklingssprång – för att verkligheten kräver det. Pandemin visade att vi kan ställa om snabbt, när vi måste. Vi lärde oss nya sätt att köa, att hälsa, att hålla möten – nästan över en natt. Klimatkrisen och det säkerhetspolitiska läget har något gemensamt: ingen aktör sitter på alla svaren. Varken staten, kommunerna, näringslivet eller civilsamhället kan ensamma navigera oss igenom de hot vi står inför.
Vi behöver varandra. Och vi behöver mer än samverkan. Vi behöver samarbete.
Kanske är det detta som den här tiden ska lära oss. Att när det verkligen gäller måste vi lämna våra komfortzoner, kavla upp ärmarna och våga räcka upp handen: Här är min del. Den tar jag ansvar för. Gör du din?
Mina tonåringar skulle säga att “samverkan” låter som ett boomer-ord. Jag tror de har en poäng. Ordet känns tryggt, lite urvattnat. Samarbete däremot – det är framtidens ord. För framtiden behöver vi bygga tillsammans. På riktigt.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.