
Ny innovation: ett tvättpulver där fossilbaserade råvaror ersätts av lignin, en biprodukt från träindustrin.
Kiilto lanserar nu ett tvättpulver där fossilbaserade råvaror ersätts av lignin, en biprodukt från träindustrin. Lignin är en biopolymer som uppstår i stora mängder som sidoström i industrin.
– Lignin kommer i överflöd som en sidoström från industrin, så inte ett enda träd behöver fällas för att få fram den här råvaran. Det här är just vad cirkulär ekonomi handlar om – att använda det som redan finns och annars skulle gå till spillo, säger Tomi Peltonen, produktutvecklingschef på Kiilto.

Tomi Peltonen, produktutvecklingschef på Kiilto.
Att använda lignin innebär ett koldioxidavtryck som är cirka 50 procent lägre än de fossila råvarorna. Samtidigt förbättras själva tvättresultatet.
– Ligninet syns som små bruna korn i pulvret, men det ger faktiskt bättre skydd mot att tvätten grånar än vår tidigare råvara, säger Peltonen.
Lanseringen kopplar inte bara ihop hygien och cirkulär ekonomi, utan också träindustrin med nya användningsområden. Det understryker den växande potentialen i att låta sidoströmmar från bygg- och träproduktion bli bas för helt andra produkter.
Även förpackningen har fått en uppdatering. Kiilto byter nu ut kartongen mot 100 procent återvunnen och återvinningsbar plast.
– Många tror att plast alltid är sämre, men här är det tvärtom. Vi kan både återanvända materialet och minska utsläppen, säger Peltonen.

Ny innovation: ett tvättpulver där fossilbaserade råvaror ersätts av lignin, en biprodukt från träindustrin.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.