
Regeringens nya strategi som presenterades den 20 februari innehåller ett nationellt mål och tretton fokusområden som ska vägleda kommuner, myndigheter och andra aktörer i arbetet med att utveckla hållbara och attraktiva städer.
Den nya strategin tar avstamp i målet att Sveriges städer ska utvecklas till levande, trygga och robusta livsmiljöer, anpassade efter lokala förutsättningar. Bland de tretton fokusområdena finns trygghet, mobilitet, handel och besöksnäring, fysisk aktivitet, trafiksäkra skolvägar, forskning och innovation samt minskad klimatpåverkan.

Andreas Carlson, bostads- och infrastrukturminister
Ett nytt nationellt mål är också formulerat: Sveriges städer ska utifrån sina förutsättningar utvecklas till levande, trygga och robusta livsmiljöer där människor trivs och vill vistas. Sverige ska vara ett föregångsland för hållbar utveckling av attraktiva städer.
För att stärka genomförandet av strategin ombildas Rådet för hållbara städer till Rådet för levande städer, med utökade uppdrag och fler medverkande myndigheter, däribland Brottsförebyggande rådet (Brå) och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Rådet ska utveckla indikatorer som möjliggör uppföljning av strategins mål och stödja kommuner i deras stadsutvecklingsarbete.
En stad ska vara en plats där människor trivs och känner sig trygga.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson:
– En stad ska vara en plats där människor trivs och känner sig trygga. Regeringens strategi utgör en ny riktning för stadsutvecklingspolitiken och tar sin utgångspunkt i den levande, trygga och robusta staden.
Samtidigt visar BRÅ:s trygghetsundersökning från hösten 2024 att oron för brott minskat något, men sett till de senaste tio åren är trenden uppåtgående. Andelen som känner sig otrygga när de vistas utomhus har minskat jämfört med tidigare år. Minskningen gäller dock inte alla grupper – i socialt utsatta områden upplever 40 procent av invånarna otrygghet kvällstid, jämfört med 20 procent i områden med bättre socioekonomiska förutsättningar.
Regeringens satsning på levande och trygga städer ska både bidra till ökad trygghet och att stärka stadsmiljöernas attraktivitet och långsiktiga hållbarhet. Genom samverkan mellan kommuner, myndigheter och andra aktörer hoppas regeringen skapa bättre förutsättningar för att minska brottsligheten och öka tryggheten i hela landet.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.