
-Offentlig upphandling är ett kraftfullt verktyg för att driva innovation och stärka konkurrenskraften. Men dagens regelverk är inte utformat för att möta framtidens utmaningar. Därför vill vi se mer strategiska angreppssätt för upphandling, såsom konkurrenspräglad dialog, säger Anders Danielsson, vd och koncernchef för Skanska.
Rapporten “Procurement for Impact” släpptes under Climate Week i New York och innehåller sju rekommendationer inför EU:s pågående översyn av upphandlingsdirektiven. Bland annat vill Skanska att hållbarhet och livscykelvärde görs obligatoriskt vid större upphandlingar, att offentliga beställare får bättre stöd, och att fler upphandlingar utformas som strategiska samarbeten snarare än tekniska inköp.
– Genom att använda mindre material, optimera design och tillämpa smarta byggmetoder kan vi påskynda klimatomställningen och skapa byggnader som förbrukar mindre energi, har lägre kostnader och energiräkningar, och i vissa fall producerar mer energi än de använder under hela sin livstid, säger Lena Hök, Executive Vice President för Hållbarhet och Innovation på Skanska.
Skanska sju konkreta åtgärder i rapporten Procurement for Impact:
Projekt med strategisk upphandling
I rapporten nämns två aktuella exempel där offentlig upphandling styrts av klimatmål och prestandakrav:
Slakthusområdet E101, Stockholm
Stockholms stad valde konkurrenspräglad dialog i upphandlingen, med fokus på klimatprestanda. Resultatet blev ett anläggningsprojekt med 70 procent lägre utsläpp än referensfall – bland annat genom fossilfria maskiner och hög återanvändning av massor.
Lindesnes vård- och hälsohus, Norge
Projektet upphandlades genom dialog och finansieras av norska Husbanken. Byggnaderna ska bli nettoenergiproducenter i drift, med återvunnet material och 60 års livslängd.

Gryaab AB meddelar att man avbryter sin samverkansentreprenad med NCC i projektet Nya Rya – ett omfattande uppdrag att uppgradera reningsverket för framtida utsläppskrav. Beslutet motiveras med att entreprenadsformen inte ”blivit som förväntat” och att en uppdelning av arbetet i flera kontraktsdelar förväntas ge lägre totalkostnad.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Konstnären Filip Rahim Hansson bygger vidare på världens minsta konsthall. Inom kort öppnar två till. - Ett land som har mycket fri och offentlig konst är ett land som mår bra, säger han.