
Träd ger livsviktig svalka.
I slutet av juli nådde temperaturen över 50 grader i Turkiet. Samtidigt slogs värmerekord på flera håll i Europa – och i Sverige noterades årets högsta temperatur hittills på 35,5 °C i Målilla den 20 juli. Mot bakgrund av detta blir klimatanpassning i stadsmiljöer allt viktigare.
En ny rapport från Sweco, framtagen på uppdrag av Malmö stad, visar att träd kan vara avgörande för att skydda människor i urbana miljöer. Genom mikroklimatsimuleringar har Sweco analyserat hur strategisk trädplanering påverkar upplevd temperatur i två stadsområden i Malmö: Smörkajen och Lorensborgsgatan.
Resultatet är tydligt: genom att planera för skuggning och rätt trädsammansättning kan den fysiologiskt upplevda temperaturen sänkas med upp till 10 grader.
– Klimatanpassning är en nödvändig del av all modern stadsplanering. Den här rapporten visar konkret hur valet av träd, ytor och byggnadsstruktur påverkar människors hälsa i ett varmare klimat, säger Ann-Louise Lökholm Klasson, vd för Sweco Sverige.

Ann-Louise-Lokholm-Klasson-vd-Sweco-Sverige
Sweco har i studien använt en ny PET-modell (Physiological Equivalent Temperature), utvecklad i Nederländerna, som räknar fram hur varmt det känns beroende på faktorer som temperatur, solstrålning, vind och skuggning. I Smörkajen kunde upplevd temperatur (PET) på en het sommardag nå 43 grader – men med trädplanering sjönk den till under 33 grader.
– Oavsett scenario pekar allt på fler och längre värmeböljor. Därför behöver klimatanpassning i stadsmiljö inte bara planeras, den måste prioriteras, säger David Hirdman, klimat- och meteorologiexpert på Sweco.
Ett tydligt budskap i rapporten är vikten av att bevara befintliga träd. Simuleringar för Lorensborgsgatan visar att om träd tas bort ökar värmestressen markant – och nya träd ger inte full effekt förrän efter flera decennier.
Swecos rekommendationer till kommuner och stadsplanerare:

Värmerekord på många håll i sommar. Ny rappport visar på behovet av träd för att skapa svalka.
Fakta: Sommarens värmerekord 2025
Europa:
Sverige:

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.