Vart tog byggjournalistiken vägen? Om du samlar alla dina kanaler där du får information om det senaste inom samhällsbyggnad kan jag garantera att nästan inget är kurerat av en journalist. Det är pressmeddelanden, publiceringar från olika företag på LinkedIn och nyhetsbrev som samlar upp dessa publiceringar och pressmeddelanden och skickar ut dem som nyheter.
Nästan allt är affärsdrivet, och väldigt lite har genomgått någon som helst journalistisk granskning. Bakom dessa står en branschorganisation, en gammal säljare med en affärsidé eller en intresseförening.
ByggFramtid är något annat. Vi ska berätta hur det egentligen är. Vi är inte ännu en sajt som säljer bannerplatser för hopsamlade nyheter från kors och tvärs.
Vi kommer att bevaka tre ämnen: kostnadseffektivitet, innovationer och hållbarhet. Vi kommer inte nödvändigtvis att skriva om nyheter. Vi kommer att göra fördjupningar, prata med flera aktörer och överraska. Med vår journalistik vill vi driva samhällsbyggnadsbranschen framåt – genom inspiration, kunskap och debatt.
Våra läsare är personer inom samhällsbyggnadsbranschen som vill något mer än bara bygga, rita och förvalta byggnader. Vi vänder oss till dem som inte nöjer sig med att sälja sina produkter och vänta på pensionen.
Våra läsare vill förändra, är nyfikna och vill vara med i ett sammanhang där framtidens byggnader och infrastruktur skissas. Där nätverk skapas som leder till innovationer och där hållbarhet inte bara är ett ord.
Vår journalistik är kostnadsfri. Vi finansieras genom tio partners som vill samma sak: driva branschen framåt och förändra. Alla partners är inte på plats än, men de kommer. Tillsammans blir vi ännu vassare. Nu är bara början.
Trevlig läsning!
Master Builders Solutions utökar sitt produktsortiment för betong- och tunnelindustrin till att även omfatta stålfibrer. Samtidigt anställs Per-Anders Johansson, tidigare Bekaert.
Den 1 juli tillträder Ryan Chandley som ny vd för Thomas Concrete Groups dotterbolag i USA. Totalt har företaget 85 betongfabriker i landet och dotterbolaget står för cirka 65 procent av koncernens totala omsättning.
Genom återbruk, klimatsmarta material och digital innovation har Grev Tureplan förvandlats till en förebild i hållbart byggande – och belönats med titeln Årets Bygge 2025.