
Stafettserien Framtidsbyggaren lyfter fram 14 olika aktörer som tar sig an utmaningar och söker nya vägar.
När vi drog igång artikelserien Framtidsbyggaren i mars 2025 var idén att låta branschen själv peka ut de människor som inspirerar, utmanar och visar vägen mot ett mer hållbart samhälle. Den som intervjuades fick skicka vidare stafettpinnen till nästa framtidsbyggare. Resultatet blev en kedja av berättelser – från fastighetsbolag och byggentreprenörer till arkitekter, forskare och konstnärer. Nu har vi sammanställt hela listan.
Vi började i Malmö, med Wihlborgs vd Ulrika Hallengren som talade om vikten av stabilitet i en föränderlig värld. Wihlborgs expanderar och bygger bland annat i Varvsstaden – ett av Malmös spännande framtidsområden.
Vi fortsatte med nedslag runt om i landet och slutar – åtminstone för den här gången – med Filip Rahim Hansson, konstnären bakom världens minsta konsthall, inrymd i ett reklamskåp, på väg att expandera i just Varvsstaden. Cirkeln är sluten.

Ulrika Hallengren, Wihlborgs
När man ser hela kedjan växa fram blir mönstren tydliga. En ny generation framtidsbyggare pratar inte längre om hållbarhet som ett tillägg – det är själva utgångspunkten. De betonar samarbete framför prestige, långsiktighet framför snabb avkastning, och ser innovation som något som sker mellan människor, inte i maskinerna.

Hampus Simmons, ljusdesigner. Foto: Catjarina Fyrberg
De betonar samarbete framför prestige, långsiktighet framför snabb avkastning, och ser innovation som något som sker mellan människor
Tekniken spelar roll, ja – men det mänskliga mötet, kreativiteten och modet att testa nytt är den gemensamma nämnaren. Det är där framtiden byggs: i dialogen, i lyhördheten, i viljan att förändra.
Om vi ska klara byggsektorns stora omställning behöver vi just den här bredden. Alla i kedjan behövs – från fastighetsvd:n till ljusdesignern, från forskaren till konstnären.
Vi vill starta upp en ny omgång Framtidsbyggare. Vem vill vara först ut som intervjuperson? Är det du? Mejla mig: cecilia@byggframtid.se
Framtidsbyggaren – alla artiklar

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.