
Att bedriva hållbarhetsarbete innebär att utmana ända ner på detaljnivå. Nu kan etikettpapper bli till isolering av hus.
Leksands Knäckebröd har länge haft höga ambitioner inom sitt hållbarhetsarbete. Nu är de nere på etikettnivå. Det nya greppet handlar om att återvinna det papper som etiketterna sitter på innan de fästs på förpackningarna. Tidigare gick det till förbränning, nu ska det istället bli isolering i nybyggda hus.
Det handlar om så kallat backingpapper – ett tunt silikonbelagt papper som fungerar som bärlager när etiketter matas genom etiketteringsmaskiner. Silikonet gör ytan glatt och gör att etiketterna släpper lätt, men har också inneburit att materialet inte gått att materialåtervinna i vanliga pappersflöden. Nu samlas papperet in i ett separat system, där det mals ner och processas om till ett fibermaterial som kan användas som miljövänlig isolering i väggar och tak.
– Vi på Leksands Knäckebröd försöker hela tiden hitta sätt att minska vårt avtryck, även i de små delarna av produktionen. Därför känns det väldigt roligt att vara bland de första ut i den här satsningen tillsammans med Nordvalls, säger Annika Sund, marknadschef på Leksands Knäckebröd.

Leksands knäckebröd har höga hållbarhetsambitioner. Nu har de kommit till pappret som etiketterna fäster på.
Hon betonar att även små flöden spelar roll:
– Det handlar inte om stora volymer i jämförelse med mjöl och transporter, men symboliskt är det viktigt. Hållbarhet är en del av vårt DNA – det ska genomsyra allt vi gör.
På etikettleverantören Nordvalls ser man samarbetet som ett exempel på cirkulär innovation.
– Vi har funderat på den här lösningen länge, och Leksands Knäckebröd blir bland de första ut. Det är precis den typen av framåtanda som behövs för att cirkulära materialflöden ska bli verklighet. Att etikettpapper nu kan återvinnas och bli isolering i nya hem känns som ett väldigt konkret exempel på cirkularitet i praktiken, säger Lotta Widerström, Senior Key Account Manager på Nordvalls Etikett.
Fakta: Leksands Knäckebröd
Leksands Knäckebröd är ett familjeägt bageri i Leksand som bakat knäckebröd sedan 1800-talet. Knäckebrödet bakas utan tillsatser, på svenska spannmål och rent vatten från den egna källan.
Hållbarhet har länge varit en del av strategin. Redan 1953 började bageriet ta tillvara spillvärme från ugnarna, och sedan 2013 är hela bageriet fossilfritt och drivs med förnybar energi. År 1997 miljöcertifierades verksamheten och 2021 införde man klimatredovisning på förpackningarna.
Sedan 2025 sker alla inrikestransporter fossilfritt genom ett samarbete med MaserFrakt, vilket kompletterar bageriets egna klimatinsatser.
Fakta: Nordvalls Etikett
Nordvalls Etikett grundades 1907 i skånska Sjöbo och är i dag en av Nordens större aktörer inom självhäftande etiketter. Företaget har flera produktionsanläggningar, bland annat i Sjöbo (huvudkontor), Bjuv och Mölnlycke.
Nordvalls trycker etiketter för bland annat livsmedel, läkemedel, kosmetik och industri, med fokus på långsiktiga kundrelationer och tekniskt avancerade lösningar.
Hållbarhet är integrerat i produktionen. Nordvalls är FSC®-certifierat tryckeri, vilket innebär att pappersmaterial kan spåras till ansvarsfullt brukade skogar.
Företaget har under lång tid minskat kemikalieanvändningen, fasat ut lösningsbaserade färger och använder i dag enbart UV- och vattenbaserade färger samt arbetar aktivt med att minska färgåtgång och transporter.
Dessutom utvecklas särskilda hållbara etikettmaterial och koncept för kunder som vill minska sitt klimatavtryck.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.