
I Göteborg testas nya arbetssätt inom byggsektorn för att mer framgångsrikt möta klimatutmaningarna. Foto: Markus Esselmark.
Klimatfrågan kräver att företag och organisationer tar sig ur gamla hjulspår. Det menar Chalmers-stiftelsen CMB:s forsknings- och utvecklingsansvarige Joakim Forsemalm, som driver arbetet med klimatledarskap i samarbete med Business Region Göteborg.
– Klimatfrågan är ett problem vi aldrig har sett tidigare. Det är existentiellt, akut och komplext. För att ta oss an utmaningen duger det inte med ”business as usual”, och då är nytt ledarskap en nödvändighet, säger han.

Joakim Forsemalm, forsknings- och utvecklingsansvarig, Chalmers-stiftelsen CMB.
Fotograf/Foto- CMB
Arbetet sker inom stadens plattform för klimatneutralt byggande och det EU-finansierade projektet Living Lab Klimatneutralt Byggande, där CMB leder en kunskapsgrupp med omkring 35 hållbarhetschefer. Gruppen ses fyra gånger per år och arbetar med lärande, stöd och reflektion – något som Forsemalm beskriver som centralt.
– Träffarna ger strukturerad reflektionstid. Tillsammans vrider och vänder deltagarna på klimatledarskapet och peppar varandra, för tillvaron som hållbarhetschef kan vara ganska ensam, säger han.
Gruppen arbetar också i lärpar som möts mellan ordinarie träffar för att stärka kontinuiteten. Diskussionsämnena spänner från eldsjälars betydelse till hur organisationer undviker att kritisk kunskap fastnar hos en enda person.
Klimatfrågan är ett problem vi aldrig har sett tidigare. Det är existentiellt, akut och komplext.
Ett av de exempel som lyfts i arbetet är Alecta Fastigheters projekt Vi på Hörnet, två fastigheter i centrala Göteborg som renoverats i stället för att rivas. Resultatet blev kraftigt minskade klimatutsläpp: 31 kilo CO₂e per kvadratmeter jämfört med cirka 250 kilo vid nybyggnation.
– Det mesta i huset består av återbrukat material, inklusive den där dörren och de där fönsteravskiljarna, säger Magnus Källgren, affärsansvarig stadsutvecklare på Alecta Fastigheter.

Magnus Källgren, affärsansvarig stadsutvecklare på Alecta Fastigheter. Fotograf/Foto: Alecta Fastigheter AB.
Målet var att skapa en modern arbetsmiljö med återbruk i fokus – utan att den skulle upplevas som ”gammal”.
– Man ska inte få känslan av att detta är gammalt, utan snarare tro att det är nytt. Vi har haft snickare och målare som fixat till alla återbrukade komponenter på plats, och har lyckats skapa en fastighet som är både ekonomiskt och miljömässigt hållbar – och trevlig att arbeta i, säger Magnus Källgren.
Han lyfter fram förändringsledarskapet som avgörande för framgången:
– Ett bolag behöver en tydlig vision och strategi, och vår styrelse och ledning är modig. Det finns en ambition göra mer än vad branschen gjort – ja, att förändra världen – och förståelse för att förändring tar tid.
Den trygghet som ledningen skapat har gjort det möjligt att ifrågasätta invanda mönster.
– Det är kul att få släppa loss! Och den positiva energin från alla som jobbar med det här ger mig större hopp om att det går att åstadkomma verklig förändring, säger han.
Även om initiativet utgår från bygg- och fastighetssektorn menar både Forsemalm och Källgren att modellen kan användas bredare.
– Hållbarhet är något som måste genomsyra hela samhället, säger Magnus Källgren och fortsätter:
– Om jag varit ägare till ett bolag där ledningsgruppen inte ser värdet i detta… då hade jag varit orolig.
Hans råd till andra organisationer är tydligt:
– Ta ett stort projekt och så göra så mycket man kan inom detta, i motsats till att hållbarhetsarbetet ska bestå av lite här och lite där. Man behöver involvera hela bolaget för att tvinga sig att tänka nytt.
Fakta: Living Lab Klimatneutralt Byggande
Syfte: Snabba på omställningen inom samhällsbyggnadssektorn genom pilotprojekt, klimatledarskap och klimatneutrala lösningar.
Projektägare: Business Region Göteborg.
Partners:
– Förvaltnings AB Framtiden
– Mölndals Stad
– CMB Chalmers
– Framtiden Byggutveckling
– Steptura
– Vasakronan Fastigheter
– Stadsfastighetsförvaltningen Göteborgs Stad
Budget: Cirka 32 miljoner kronor, varav 12 miljoner finansieras av EU:s regionalfond och 20 miljoner av projektets parter.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.