MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Kretsloppsparken i Göteborg ska halvera utsläppen med återbruk. Projektet visar både möjligheter och hinder för klimatsmart byggande

Halva klimatavtrycket med begagnat stål och återbruk

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Mitt i omvandlingen av Högsbo industriområde till blandstad bygger Göteborgs Stad en ny kretsloppspark. Målet är lika visionärt som konkret: att halvera klimatutsläppen jämfört med ett traditionellt nybygge. Nu, efter drygt ett år av planering och byggnation, visar en intern klimatberäkning att man hittills uppnått 49 procent minskning.

Det som tidigare var en ordinär återvinningscentral byggs nu om till en multifunktionell anläggning för både avfallshantering, återbruk och cirkulär handel. Den nya Kretsloppsparken i Högsbo ska bli tre gånger så stor som sin föregångare och bland annat innehålla verkstad, kontor, butik för återbrukade material, restaurang och utrymme för sociala aktiviteter.

Bakom satsningen står Kretslopp och Vatten som beställare, Higab som byggherre, Skeppsviken som totalentreprenör samt Kaminsky Arkitektur som arkitekt och återbrukssamordnare. Parken planeras stå klar 2027 och ska då kunna ta emot upp till 800 besökare om dagen.
Konstruktion med klimatet i fokus.

slideshow image

Projektets klimatarbete syns i allt från stomme till inredning. Delar av stålkonstruktionen har köpts begagnad, medan resterande stål tillverkats av återvunnet skrot med fossilfri energi. Betongen har optimerats genom att ersätta delar av cementen med slaggprodukter, vilket minskar koldioxidutsläppet avsevärt.

De byggkomponenter som varit enklast att återbruka är fönster, dörrar och undertak. Fönsterpartier från kontorshus, gallerväggar från myndighetslokaler, inredning från skolor och belysning från gamla restauranger har hittat nya sammanhang i parkens konstruktion. Higab har även varit aktivt med att efterlysa ytterligare material som bjälklag, stålbalkar och takpaneler.

“Intresset för återbruk växer, men vi behöver fler leverantörer, större sortiment och mer samarbete i branschen för att kunna ta nästa steg”, säger Christian Motter, projektledare på Higab.

För att minska buller och visuellt störande inslag i det nya bostadsnära området byggs mindre byggnadsvolymer längs gatorna. Anläggningen planeras delvis integreras i sin egen återvinningscentral för att minimera markanvändning och störning.

– Intresset för återbruk växer, men vi behöver fler leverantörer, större sortiment och mer samarbete i branschen för att kunna ta nästa steg, säger Christian Motter, projektledare på Higab.

Kretsloppsparken i Högsbo är en del av ett växande antal projekt som försöker sänka klimatavtrycket genom återbruk. I Malmö har MKB byggt hyresrätter med stommen från en tidigare industribyggnad. I Stockholm har Vasakronan och White Arkitekter utvecklat kontorsprojekt med större andel återanvända installationer.

Inom offentlig sektor har Akademiska Hus och Locum testat återbruk av inredning, undertak och tekniska system i laboratorier och sjukhus.

Gemensamt för många projekt är att de är pionjärer – ofta beroende av entusiastiska beställare och projektledare. Men om Sverige ska nå klimatmålen i byggsektorn, där en femtedel av utsläppen sker, måste modellerna bli standardiserade och skalbara. Kretsloppsparken visar potentialen, men även svårigheterna.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025