MFF i samhället, är fotbollsklubbens tongivande hållbarhetssatsning.
– Mitt uppdrag är att utbilda, utmana, samordna och stötta – men framför allt att få alla att inse varför vi gör det vi gör. Allt måste bottna i ett gemensamt varför. Då blir det hållbart på riktigt, säger Magdalena Nour.
Magdalena Nour, Hållbarhetschef på Malmö FF.
Hon är statsvetaren och affärsutvecklaren som landade i hållbarhetsarbetet via idéburen sektor, Agenda 2030 och en förkärlek för utveckling. Sedan 2022 är hon ansvarig för att samordna hela MFF:s hållbarhetsarbete – från elförsörjning och återbruk till jämlikhet och barnrättsfrågor.
För Malmö FF handlar hållbarhet inte om att vara “goda vid sidan om” – det är en del av klubbens strategi för att vinna matcher. Varje åtgärd som stärker spelare, publik, samhälle eller partnerskap bidrar till klubbens framgång, både sportsligt och affärsmässigt.
– När jag, eller en medarbetare, kommer till vår vd med en idé är alltid första frågan: Hur hjälper det oss att vinna matcher? Det kan till exempel handla om att skapa bättre matupplevelser så att vi kan locka partners att stanna längre – vilket ger mer ekonomiska resurser att till exempel anställa fler fysioterapeuter. Men det kan också vara att våra ungdomar går ut skolan. Hela människor blir bättre spelare, säger Magdalena Nour.
Allt måste bottna i ett gemensamt varför. Då blir det hållbart på riktigt
Just därför har klubben en strikt policy: alla som tränar i MFF:s akademier ska gå i skolan och ta gymnasieexamen. Klubben samarbetar med 19 grundskolor i Skåne, utbildar några tusen av Malmös sjätteklassare i barnkonventionen varje år och ser till att ungdomstränarna vet hur de kan stötta barn som har det tufft.
– Vi påverkar tusentals barn och unga varje dag. Vi har en fantastisk möjlighet att forma framtiden – med spelare som förebilder och ledare som tar ansvar. Att unga människor mår bra och har trygga vuxna runt sig är inte bara rätt – det är en avgörande del av klubbens framgång.
MFF:s hållbarhetsarbete begränsar sig inte till den egna verksamheten. Klubben samarbetar med Malmö stad och har bland annat skrivit under ett klimatkontrakt där parterna hjälps åt för att bli bättre tillsammans. Genom partnerskap med fastighetsägare och samhällsbyggare testar MFF nya lösningar – allt från cirkulära affärsmodeller till sociala innovationer.
MFF i samhället, är fotbollsklubbens tongivande hållbarhetssatsning.
– Vi vet att hur man påverkar det samhälle som växer fram runt omkring. Belysning, trygghet, mötesplatser – allt sådant är fotbollsklubbar också en del av, säger Magdalena.
Samtidigt är publiken alltmer medveten. Varje vecka får klubben mejl från supportrar som undrar varför det inte finns solceller på taken, frågor om hur man återvinner regnvatten eller vad som händer med gamla matchkläder.
– Våra supportrar är engagerade. Det är en fantastisk utgångspunkt – vi speglar samhället genom våra medlemmar. Några tycker hållbarhet är det viktigaste som finns, andra är inte lika intresserade. Men det ger oss en möjlighet att påverka i stor skala.
På en matchdag serverar MFF 2500 VIP-måltider, säljer 9000 korvar och pantar 30 000 flaskor. Medvetenheten har ökat kring varifrån maten kommer, hur den ska tillagas och hur matsvinn hanteras. På en match arbetar många unga på timanställning – en medveten satsning på att ge fler chansen till arbetslivserfarenhet.
Ett annat konkret exempel på hur hållbarhetsarbete kan ge både miljönytta och social påverkan är klubbens bubbelvattenlösning i Restaurang 1910. Tidigare transporterades tusentals flaskor till stadion. Det kändes inte som en hållbar lösning. Istället installerades bubbelvattenkranar i köken och inför varje match får ett gäng ungdomar jobb med att fylla och ställa ut karaffer.
Våra supportrar är engagerade. Det är en fantastisk utgångspunkt
Magdalena Nour
– Det här sparar klimatutsläpp, pengar – och ger unga människor ett första jobb på sitt cv. Vi har diskmaskiner, vi har vatten – det behövdes bara lite mod och vilja. Sådana möjligheter finns på alla arbetsplatser, bara man börjar ställa frågorna och tänka i nya banor, säger Magdalena Nour.
Samtidigt sker stora klimatinsatser som inte är lika synliga för publiken på plats. Ett nytt system för att samla och återanvända regnvatten håller på att utvecklas, där vattnet ska ledas från taken till underjordiska tankar, renas och sedan användas för att vattna planen.
– Vi har haft ingenjörsstudenter inne som har räknat på det. Om vi lyckas samla regnvatten och återanvända bekämpningsmedel så sparar vi både pengar, kemikalier och naturresurser.
En annan utmaning är klubbens specialodlade gräsmatta, som tidigare transporterades från Italien med 26 lastbilar. Det kändes inte hållbart. Skulle inte det italienska gräsföretaget kunna odla gräset närmre? Sagt och gjort. Fastighetschefen kopplade ihop italienarna med en skånsk golfklubb som numera hyr ut mark till gräsföretaget.
– Italienarna var eld och lågor över jordens kvalitet i Skåne, vi kunde hjälpa dem till nya affärsmöjligheter här i Sverige, och dessutom får golfklubben en intäkt genom att hyra ut marken, säger Magdalena Nour.
Fotbollsklubbens sociala program ”MFF i samhället” är kärnan i hållbarhetsarbetet.
– I fem omfattande program jobbar vi stenhårt med jämställdhet och inkludering. Det handlar t ex om att rekrytera flickor till våra lag – vi vill att de ska stanna och växa i organisationen, som spelare, ledare, materialare.
Ett exempel är utbildningar för tränare i hur mens påverkar unga spelare. Klubben har också infört gratis mensskydd i hela sin anläggning.
– Det ska vara självklart att du känner dig trygg och bekväm. Ingen ska behöva sluta spela fotboll på grund av mens. Det är en fråga om jämlika förutsättningar.
MFF är också en lärande organisation. Klubben har ett aktivt erfarenhetsutbyte med andra elitklubbar i Europa – från FC Porto till organisationer inom UEFA och svensk elitfotboll.
– Vi kan inte uppfinna allt själva, men vi kan vara duktiga på att snappa upp goda exempel och anpassa dem, och dela våra egna erfarenheter med andra. FC Porto har byggt en hel träningsanläggning som drivs av solpaneler och återvinningssystem – sånt inspirerar oss.
MFF:s hållbarhetsarbete dokumenteras löpande i en egen hållbarhetsredovisning med ett tydligt fokus på människor, miljö och samhällsnytta.
Internt hålls medarbetardagar två gånger per år där hållbarhet alltid finns med på agendan. Klubben har också hållbarhetsambassadörer bland de anställda som träffas varje månad för att diskutera konkreta frågor om plast, mat, logistik och bemötande.
– Det är viktigt att även sportvärdar och timanställda förstår varför vi gör som vi gör.
På Framtidsdagen ska du bland annat prata om hur man bygger en organisation som står stadigt i hållbarhetsfrågorna både i med- och motvind? Har du några medskick till ByggFramtids läsare?
Master Builders Solutions utökar sitt produktsortiment för betong- och tunnelindustrin till att även omfatta stålfibrer. Samtidigt anställs Per-Anders Johansson, tidigare Bekaert.
Den 1 juli tillträder Ryan Chandley som ny vd för Thomas Concrete Groups dotterbolag i USA. Totalt har företaget 85 betongfabriker i landet och dotterbolaget står för cirka 65 procent av koncernens totala omsättning.
Genom återbruk, klimatsmarta material och digital innovation har Grev Tureplan förvandlats till en förebild i hållbart byggande – och belönats med titeln Årets Bygge 2025.