
Färgade solpaneler från Swisspearl.
Solenergi behöver inte längre betyda svarta rutor på taket. Med Swisspearls senaste tillskott i Sunskin-serien får arkitekter och byggare nya möjligheter att förena form och funktion. Det integrerade solcellssystemet kan nu fås i flera färger – vilket gör det möjligt att skapa en harmonisk helhet i både tak och fasad. Målet är att kombinera klimatsmart energiproduktion med sömlös arkitektur.
– Med Sunskin i färg kan solpanelerna bli en naturlig del av fasaden och användas där de gör mest nytta, säger Patrik Strömbäck, byggteknisk rådgivare för solceller på Swisspearl.

Färgade solpaneler från Swisspearl.
Sunskin är ett helintegrerat solcellssystem som ersätter traditionellt fasad- och taktäckningsmaterial. Det betyder att själva byggnadens klimatskal blir ett aktivt energiproducerande ytskikt. Med lanseringen av färgade moduler öppnas nya dörrar för design – utan att tumma på effektiviteten.
Solpanelerna finns nu i nio standardfärger för fasad och tre för tak, utöver den klassiska svarta. Färgen appliceras på insidan av glaset i ett transparent, kadmium- och tungmetallfritt skikt som låter ljuset passera och panelen fortsätta prestera. Ju mörkare kulör, desto högre verkningsgrad.
– Vi är glada över att kunna erbjuda ett helhetssystem där färgmatchade solcellspaneler och fibercementskivor ingår. Det förenklar projekten och skapar en estetiskt tilltalande helhet, säger Patrik Strömbäck.
Swisspearl samarbetar med Fasadsystem, en del av Soltech Group, som ansvarar för installation och teknisk support i Sverige.
– Tillsammans kan vi erbjuda eleganta, skräddarsydda solenergilösningar med låg klimatpåverkan. Det är ett stort steg mot hållbart byggande, säger Strömbäck.
Fakta: Swisspearl

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.