
Ny bok om hållbarhetsarbete och företagande på Liber förlag.
Februari innebär bokrea. I den stora bokfloden, som även innehåller många boknyheter, hittar vi flera högintressanta boktitlar om klimatomställningen som riktar sig till näringsliv och företagare som vill accelerera sitt hållbarhetsarbete.
Frågan många ställer sig är hur företag, organisationer och enskilda individer ska navigera i den komplexa förändring som vi nu är mitt uppe i? Här är fyra aktuella böcker som erbjuder vägledning och nya perspektiv på hållbarhet och företagande.
Hållbarhetsagendan – en guide till framtidens affärer
Den nya boken Hållbarhetsagendan, utgiven av Liber förlag, erbjuder en omfattande och praktisk vägledning för företag som vill göra hållbarhet till en konkurrensfördel och samtidigt ta sig an de stora samhällsutmaningarna.
– Ambitionen med den här boken är att visa hur företag kan skapa ett “win-win” mellan hållbarhet och lönsamhet samt vilka verktyg som finns till förfogande. Att koppla samman ekonomi med social och miljömässig hållbarhet är avgörande för att stärka konkurrenskraften, nu och på sikt, säger Josefin Jakobsson, ekonomijournalist och en av bokens författare.
Boken ger en inblick i EU:s nya regler om hållbarhetsredovisning (CSRD) och hur de påverkar näringslivet. Genom expertinsikter och fallstudier presenteras strategier för att anpassa företag till de växande hållbarhetskraven och dra nytta av de möjligheter som uppstår.

Ny bok om hållbarhetsarbete och företagande på Liber förlag.
Smarta och hållbara byggnader – framtidens städer
Byggbranschen står inför en enorm omställning för att minska klimatavtrycket och skapa mer hållbara livsmiljöer. I Smarta och hållbara byggnader tar KTH-forskaren Jonas Anund Vogel med läsaren genom sin mångåriga forskning om hur vi kan bygga klimatvänliga och lönsamma byggnader.
Boken lyfter fram tekniska innovationer, digitaliseringens roll och hur samverkan mellan olika aktörer kan möjliggöra hållbara lösningar. Bland annat diskuteras klimatdeklarationer, gröna lån och nya affärsmodeller som kan forma framtidens bygg- och fastighetsbransch.

Berättelsen om framtiden – ett vetenskapligt perspektiv
David Christian har gjort sig känd för att ge läsaren nya perspektiv genom att beskriva hur olika vetenskapliga discipliner hänger ihop och vilka konsekvenser det får för framtiden. I Berättelsen om framtiden, som nu finns på svenska, utforskar han klimatkrisen, den mänskliga evolutionen, artificiell intelligens och rymdforskning.
Genom att ta hjälp av teologer, filosofer, vetenskapsmän och historiker ger Christian en bred och djupgående analys av hur mänskligheten kan hantera kommande utmaningar och möjligheter. En bok för den som vill förstå de stora sammanhangen och hur vi kan påverka vår framtid.

Handbook on Climate Change and Technology – innovation för en hållbar framtid
I 32 kapitel beskriver Handbook on Climate Change and Technology hur de senaste tekniska innovationerna kan begränsa klimatförändringarna och samtidigt anpassa samhället till dess konsekvenser. Boken tar upp både ekonomiska, politiska och sociologiska perspektiv och diskuterar hur modern teknik kan bidra till en omställning som är både effektiv och socialt rättvis.
Totalt 60 forskare från universitet och institutioner i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Australien och USA har bidragit till boken. Den ger en omfattande och forskningsbaserad bild av hur teknik kan spela en avgörande roll i klimatomställningen.


Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.