
Aktiviteterna, indelade i sex områden – marknad, vetenskap, kultur, teknologi, policy och industri – utgör en konkret plan för hur Sverige kan ta täten i den biobaserade omställningen.
RISE menar att trä inte bara är ett byggmaterial utan en central resurs i en cirkulär, klimatpositiv ekonomi. Men för att uppnå detta krävs ett nytt samspel mellan forskning, näringsliv och politik – där hela värdekedjan från skog till byggnad och återbruk ses som ett sammanhängande system.
De 30 aktiviteterna konkretiserar vad som behöver ske:

Många insatser behövs för att göra träet cirkulärt.
RISE lyfter särskilt Sveriges unika position – med stark skogsnäring, teknisk forskning och industriell kompetens – men också behovet av samordning. En cirkulär trävärdekedja, konstaterar rapporten, kräver mer än teknisk utveckling: det handlar om att förändra strukturer, incitament och attityder.
Fakta: Vägen mot en cirkulär trävärdekedja

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.