
Utslängda badkar – Byggomloppet ser resurser i byggavfall
Byggsektorn genererar i dag nästan 40 procent av Sveriges avfall, och vid renoveringar slängs upp till 90 procent av materialet – mycket av det helt i onödan. Det är just denna ineffektivitet som EU nu försöker bromsa med nya resurskrav, vilket har fått Byggmästargruppen att ta initiativ till Byggomloppet.
– Vi har länge arbetat med återbruk och avfallsminimering, men nu krävs bredare samverkan. Genom Byggomloppet vill vi lyfta fram lösningar och inspirera fler att ta ansvar, säger Magnus Zetterlund, vd på Byggmästargruppen.

Magnus Zetterlund VD, Byggmästargruppen
Byggomloppet går ut på att genom samverkan med andra aktörer skapa lösningar som minskar avfall, skapar lokala arbetstillfällen och stärker den cirkulära ekonomin. Det är både en konkret arbetsmetod och en plattform för kunskapsdelning och innovation inom hållbart byggande.
Byggomloppet har redan smygstartat med några spännande projekt. I Gottsunda, utanför Uppsala, har bostäder renoverats med fokus på återbruk och social hållbarhet. Lokala föreningar får intäkter från återanvänt byggmaterial, och en ny modell för insamling och försäljning har tagits fram i samarbete med Beijer Bygg.
Dessutom har ett logistikcenter etablerats för att effektivisera resursanvändningen. Här samlas och registreras allt från maskiner till byggmaterial, vilket gör det möjligt att återanvända dem i nya projekt istället för att kassera dem.
Från linjärt till cirkulärt, från slit och släng till smart återbruk.
Initiativet har också fått uppbackning av arkitekten Gert Wingårdh, som ser stor potential i idén.
– Arkitektur ska inte bara vara vacker – den ska vara relevant. Byggomloppet visar hur vi kan skapa långsiktigt värde för materialen. Det här är ett initiativ jag gärna stöttar, säger han.
Nu öppnar Byggmästargruppen upp för fler samarbeten inom ramen för Byggomloppet. Målet är att tillsammans med andra aktörer i branschen förändra normerna för hur byggande går till – från linjärt till cirkulärt, från slit och släng till smart återbruk.
För mer information:
Besök www.byggomloppet.se

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.