
Jenny Jonsson är vd för ByggVesta.
Vilka har de största utmaningarna varit för er 2024?
– Att färdigställa pågående projekt och att få fram och igång nya projekt, säger Jenny Jonsson, vd på ByggVesta.
Vad har ni firat 2024?
– Trots svåra tider har vi hittat nya sätt som fungerar så att vi fortsatt står stabilt och till och med starkare än någonsin. Vi har stängt viktiga avtal med samarbetspartner i en fortsatt svår marknadssituation, lyckats färdigställa nästan 500 lägenheter i Kista och byggstartat 400 studentbostäder på Campus Flemingsberg.
– Vi har också fått fortsatt och utökat förtroende med extern förvaltning åt samarbetspartners.

Flerbostadsprojektet Hestur med nästan 500 lägenheter i Kista, Stockholm har kunnat byggas med ett 36 procent lägre klimatavtryck än jämförbara projekt. De lägre utsläppen av koldioxid har framför allt uppnåtts genom klimatförbättrad prefabricerad betong, konstruktionsoptimering och medvetna produktval. Bild: ByggVesta
Vad satsar ni på att utveckla nästa år?
– Vi har fortsatt starkt engagemang i hållbarhetsfrågor och effektivisering.
Fokus ligger också på att hitta nya samarbetsformer som leder till långsiktig framgång med nya genomförbara projekt, effektiva lösningar och hållbar ekonomiska förutsättningar. Vi fortsätter i våra fokusområden och hittar kreativa sätt att växa ansvarsfullt
Vilka faktorerna i vår omvärld tror du kommer att påverka 2025?
– Vi tror på en utökad transaktionsvolym i marknaden, som kommer återhämta en del av fastighetsvärdena.
Vilken innovation är ni nyfikna på?
– AI-lösningar inom energieffektivisering, analys och projektutveckling är intressant.

Jenny Jonsson är vd för ByggVesta.
Vad ser du kommer bli viktigt inom hållbarhetsområdet under 2025
* Förbättrade energieffektiviseringslösningar
* Utvecklingen av prisvärda CO2 snåla betongprodukter
* Effektivare logistiksystem
* Materialsnålare byggmetoder
* Återvinningssystem
Vad vill du skicka med till kollegerna i branschen?
– Vi skall vara klimatneutrala till 2040 och krokar gärna arm med likasinnade!
Vad hoppas du att Byggframtid.se ska uppnå under 2025?
– Att det blir en plattform för nytänkande och effektivisering inom bygg- och fastighetsbranschen.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.