
Byggbranschens ledare, innovatörer och framtida beslutsfattare samlades för att diskutera hållbarhet, innovation och samhällsbyggandets utmaningar. Fokus låg på innovation, hållbarhet och framtidens samhällsbyggande.
Framtidsdagen på Bygget i Stockholm lockade fullt hus. På plats fanns partners och utställare som ByggVesta, Thomas Betong, Linotol, Pretec, H2 Entreprenad, Swisspearl, Svensk Vattenbehandling och Nybygget Produktion Jönköping.
Efter att Cecilia Nebel och Roger Andersson hälsat välkomna, tog Innovationskvarten vid. Thomas Betong och H2 visade hur nya metoder kan minska klimatavtrycket. Därefter följde en lättsam men skarp tävling – ”Vart är vi på väg?” – där lag av hållbarhetschefer resonerade om framtidens samhällsbyggande.
Pretec och Swisspearl fortsatte med innovativa materiallösningar, bland annat bullerskärmar i återbrukad betong och solpaneler som blir en del av fasaden.
Magdalena Nour, hållbarhetschef i Malmö FF, berättade sedan om hur en idrottsförening kan bli en motor i hållbarhetsarbetet – komplett med 68 000 köttbullar serverade på en enda matchdag som ett talande exempel.
Efter fika och ”montersafari” fick publiken klämma och känna på utställarnas produkter innan H2 Entreprenad tog scenen. ”Vi gasar när andra bromsar”, konstaterade bolaget och visade hur smart logistik och digitala lösningar kan kapa både spill och kostnader.
Linotol och ByggVesta presenterade golvoptimering och klimatsmarta bostäder, och därefter intog ungdomsförbunden scenen i programpunkten ”Framtidens bostadsminister”. Stämningen var stundtals het, men gav en glimt av morgondagens politiska prioriteringar.
Dagen avrundades med Jonas Birgersson – bredbandsikonen som nu vill revolutionera energiförsörjningen. Hans vision om ett digitalt elnät för lokala energigemenskaper fick publiken att både le och tänka stort.

Gryaab AB meddelar att man avbryter sin samverkansentreprenad med NCC i projektet Nya Rya – ett omfattande uppdrag att uppgradera reningsverket för framtida utsläppskrav. Beslutet motiveras med att entreprenadsformen inte ”blivit som förväntat” och att en uppdelning av arbetet i flera kontraktsdelar förväntas ge lägre totalkostnad.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Konstnären Filip Rahim Hansson bygger vidare på världens minsta konsthall. Inom kort öppnar två till. - Ett land som har mycket fri och offentlig konst är ett land som mår bra, säger han.