MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Framtidsbyggaren: ”Vi vinner tid när vi kan förutse mönster”

Hanna Björklund, Key Account Manager och hyresgästrådgivare på Castellum.

Cecilia Nebel

Som nyhetsjournalist och moderator med fokus på samhällsbyggnad söker jag efter det som bygger vårt samhälle starkt, idag och i framtiden. Och så drömmer jag precis som Roger om ett samhällsbyggarevent i Globen.

Hanna Björklund på Castellum tror på innovation som föds i nära dialog.

När Castellum förvärvade Norrporten ärvdes en roll som än i dag sticker ut i fastighetsbranschen: Key account manager med rådgivande uppdrag. Hanna Björklund har haft rollen i sju år – och menar att det är just den nära och strategiska relationen med kunden som skapar verklig förändring.

– Vi är inte säljare i traditionell bemärkelse, utan vi fungerar som rådgivande partner. Vi försöker förstå hyresgästens utmaningar och guidar dem framåt, säger hon.

Hanna Björklund, Key Account Manager och hyresgästrådgivare på Castellum.

Rollen gör det möjligt att fånga upp tidiga signaler om förändringar i hyresgästers behov och strategier. Det kan handla om allt från behovskartläggning, lokalstrategier till hållbarhetsstrategier.

– Vi och kunderna vinner tid när vi kan förutse mönster. Ofta ser vi vad som är på väg att hända. Då har vi möjlighet att agera proaktivt – att justera vårt erbjudande, testa nya lösningar och ibland till och med innovera tillsammans med kunden, berättar Hanna.

Hållbarhet är en av de frågor som hyresgästerna ofta lyfter – åtminstone på agendan. Men enligt Hanna är det inte alltid lika självklart i praktiken.

– Jag vill inte säga att det är greenwashing, vi har kommit längre än så, men det finns en tendens att luta sig tillbaka mot certifieringar. Det är inte alltid tydligt hur man faktiskt styr på hållbarhetsfrågan i vardagen, säger hon. Men jag är otroligt stolt över att jobba på ett fastighetsbolag som tar lead i hållbarhetsfrågan när stormakter som USA backar.

En viktig aspekt är att minska slöseri – både ekonomiskt och miljömässigt. Att matcha behovet med rätt utformade lokaler är ett tydligt exempel.

– Den röda tråden i branschen är att kunderna just nu har och ser en stor möjlighet i behovsanpassade lokaler som främjar effektivitet som även ger resultat. Det är en hållbarhetsfråga, men också en kostnadsfråga. Lika självklart är att man inte ska värma och kyla samtidigt. Det låter enkelt, men kräver både teknik och engagemang, säger Hanna.

Och engagemang är nyckeln – inte bara i ledningen.
– Det är viktigt att alla led är med. Vaktmästaren, driftsteknikern, förvaltaren – alla behöver förstå sin roll i helheten. Det är i dialogen mellan människor som hållbarhets- och utvecklingsarbetet blir verklighet.

Det finns en tendens att luta sig tillbaka mot certifieringar. Det är inte alltid tydligt hur man faktiskt styr på hållbarhetsfrågan i vardagen.

Den förändrade synen på kontoret efter pandemin är något som Hanna märker av tydligt – särskilt i Stockholm.
– Där har distansarbetet verkligen bitit sig fast. Långa pendlingar gör det svårare för företagen att få tillbaka medarbetarna till kontoren. Arbetsgivare har upplevt en frustration – man förlorar något betydelsefullt när man inte ses fysiskt, säger hon.

Det gör att kraven på kontorsmiljöer har ökat.
– Kontoret ska fungera som en magnet. Det ska vara bättre än hemma – erbjuda fokusrum, loungemiljöer, en plats att trivas. Och det ska kunna stödja både individuellt arbete och samarbete, likväl som det gärna ska främja hälsa och välmående, säger Hanna.

Men samtidigt är det inte självklart vem i organisationen som ”äger” lokalfrågan.
– Är det HR, vd, IT, säkerhet eller ekonomi? Den typen av oklarhet gör att förändring tar tid. De mest lyckade processerna är de där någon får tydligt ansvar att hålla ihop helheten.

Castellum jobbar nära sina kunder med utveckling och hållbarhetsarbete.

Att driva förändring kräver både lyhördhet och envishet. Och en portion gott humör, enligt Hanna.

– Jag tror inte folk bromsar av illvilja. Ofta handlar det om att något är nytt, komplext eller otydligt. Då gäller det att förklara, visualisera och hjälpa människor framåt – med värme. Man får knuffa lite, men göra det med hjärtat.

Den största arbetsglädjen kommer i de komplexa affärerna.
– När både Castellum och kunden står inför utmaningar vi inte har ett färdigt svar på, och vi ändå kliver på tåget tillsammans – det är då det är som roligast. Det händer att vi kör fel spår ibland, men när det lossnar och alla är med – då är det magiskt.

Och framtiden? Den stavas smartare teknik och mer mänsklig kontakt, menar Hanna.
– AI och data kommer att förändra hur vi arbetar – från drift till kundmöten. Men jag hoppas att det också gör att vi kommer ännu närmare kunden. Fastighetsbranschen har varit lite fat and happy historiskt. Nu behöver vi vara rådgivare på riktigt.

Hanna vill skicka stafettpinnen vidare till Caroline Ahrnens, regionchef på Jernhusen i Göteborg.
– De leder utvecklingen av stationsområdet – ett framtidsbygge i ordets rätta bemärkelse.

Läs mer