
Drönare och robotar är viktiga komponenter när Spotscale letar sprickor i infrastruktur. Den här bilden är AI-genererad för att visa hur det kan se ut.
Efter en paus startar vi nu upp intervjuserien Framtidsbyggaren igen där vi lyfter fram personer som leder den hållbara utvecklingen inom bygg- och fastighetsbranschen.
Vi startar med Ludvig Emgård – ingenjören och entreprenören som tidigare än många andra såg potentialen i 3D-modeller och bildbaserad AI.
Efter att ha varit produktchef på C3 Technologies – ett bolag som enligt uppgift såldes till Apple – leder han nu det svenska bolaget Spotscale som utvecklar avancerad betong- och infrastrukturinspektion.

Ludvig Emgård, entreprenör och grundare av Spotscale. Foto: Andreas Hillergren.
Jag fångar Ludvig på väg till Malmö för att hämta ut en ny kamera. Han rattar bilen, svarar på mina frågor samtidigt som han konstaterar – lätt frustrerad – att den digitala kartan inte tar honom dit han vill. Det är en gnutta komiskt i sammanhanget. Kartor är nämligen en del av Ludvig Emgårds DNA.
Redan som barn försökte han återskapa den fysiska världen på olika sätt.
Han fick en pappersmodell av stadshuset i Budapest som han byggde ihop. Han ritade offentliga byggnader i CAD. Byggde hus av lego.
– Jag var helt besatt av det här. Att göra kopior av vår värld – av byggnader, säger han.
Han beskriver sig också som en rastlös entreprenörssjäl som vill förbättra världen.
– Vi måste framåt! Jag gillar inte när folk säger ”så här har vi alltid gjort”.
Nyfikenheten på världen, kartor och avbildning fick honom att välja ingenjörsstudier och Lantmäteri vid LTH i Lund. När det var dags att göra exjobb gav han sig i kast med att bygga en virtuell modell av Lundagård i 3D så att besökarna kunde “gå runt i VR”. Detta var 2003.
Ludvig var tidigt ute, och redan då såg han att CAD och GIS (Geografiska informationssystem) förr eller senare skulle smälta samman.
Som ung GIS-konsult ville han applicera det tänket på kartor.
– Kartor har varit platta för att man har haft papper, men världen är ju inte platt. En 3D-bild är en bättre beskrivning av världen. När man zoomar in är det självklart att det ska vara tredimensionellt. Varför jobbar vi inte så?
Men när han ställde frågan fick han svaret: “Nä, det finns ingen marknad för det”.
– Men 20 år senare fick jag ju rätt!
Vi måste framåt! Jag gillar inte när folk säger ”så här har vi alltid gjort”.

AI-genererad bild över den typ av byggnader som Spotscale undersöker med sin AI-teknik.
Han säger att han har haft “flyt” i att teknikutvecklingen gått hans väg: VR-headset, kamerors förbättring, 3D-printing och framför allt bildanalys – att AI kan hitta information i bilder – här har det skett en explosion de senaste 20 åren.
– Nu finns allt det där man bara kunde drömma om då.
Ludvig fick slutligen utlopp för sin besatthet av 3D-kartor. Han blev produktchef på C3 Technologies – bolaget som blev världsledande på att göra stadskartor i 3D från flygbilder – långt före Google.
Bolaget blev glödhett i Silicon Valley och såldes enligt uppgifter senare till Apple.
Därefter fortsatte Ludvig Emgård jakten på nästa stora användningsområde och bildade 2013 bolaget Spotscale. Vad kan man göra med hjälp av banbrytande bildteknik genom att avbilda coola byggnader in i minsta lilla detalj?
Svaret har nu utkristalliserat sig i en oväntad sektor: granskning av betong.

Drönare och robotar är viktiga komponenter när Spotscale letar sprickor i infrastruktur. Den här bilden är AI-genererad för att visa hur det kan se ut.
Han beskriver hur AI har kommit långt när det gäller generella förmågor som textskrivande och kodning, men den stora potentialen just nu tror han är i nischade och specifika industriella case. Många är än så länge outforskade.
Spotscale arbetar med bildbaserad AI som analyserar hundratusentals överlappande bilder av stora betongytor. Drönare används för insamlingen, men själva kärnan är bildanalysen som kan upptäcka sprickor ner till 0,2 millimeter – samma krav som manuella inspektioner, men på ytor som annars bara kan stickprovsundersökas.
– Det är en explosion just nu – robotarnas medvetande, vad som händer mellan kameran och robotens hjärna. Vi kan titta på betongen och hitta sprickor ner till 0,2 millimeter, säger Ludvig Emgård.
Tekniken öppnar för helt nya möjligheter att följa utvecklingen över tid, förklara skador och identifiera risker långt innan de syns för blotta ögat. Spotscale använder tekniken för bland annat inspektion av dammar, broar och kärnkraftverk.
Spotscale arbetar med bildbaserad AI som analyserar hundratusentals överlappande bilder av stora betongytor.
Men den nya tekniken skrämmer också. När Ludvig berättade för några kolleger i betongbranschen om vad de nu kan lyckas identifiera med hjälp av tekniken fick han svaret “Men det där vill vi inte veta!” Det robotiserade AI-ögats perfektion avskräckte.
– Men då är man fel på det, säger Ludvig och menar att man istället bör se att teknikutvecklingen möjliggör bättre och mer hållbart byggande.
– Den bästa betongen ur hållbarhetssynpunkt är den som inte behöver byggas. Men om man kan utöka livslängden i befintliga strukturer har man vunnit mycket. Det är viktigt att med säkerhet veta hur lång livslängden är på ett betongobjekt så att man inte river i onödan.
Tekniken öppnar också för ökat återbruk av betongelement – något som kräver exakt kunskap om strukturell integritet. Sprickor är bara en liten del av den helheten.
Det är viktigt att med säkerhet veta hur lång livslängden är på ett betongobjekt så att man inte river i onödan.

Så här kan sprickbildningen se ut i Spotscales scanning
I dag är stora delar av byggsektorns och industrins inspektionsarbete manuellt och personberoende. Även här ser Ludvig Emgård en snabb förändring framöver.
– Jag tror att om några år är det standard att ägare av infrastruktur gör tätare och mer automatiserade kontroller utifrån bilder. Då kan man göra det varje år i stället för vart sjätte. Det är som att gå på läkarundersökning varje år – vem vill inte det?
Ludvig Emgård är med i utvecklingen som nu går väldigt snabbt – han är engagerad i olika robotbolag i bland annat Schweiz och London som utvecklar maskiner som klättrar, kryper och borrar sig in i betongytor.
– Här finns otrolig potential att utföra uppgifter som inte var möjliga tidigare, säger han.
– Tänk dig en robot som har närkontakt med en betongyta och gör alla undersökningar: bild, radar, ultraljud, till och med provtagning. Det ersätter mycket manuellt jobb. Experterna skulle kunna sitta vid datorn och bedöma fler konstruktioner, istället för att vara ute och ta prover i ur och skur.
Spotscale har i dag projekt i Sverige, Finland, USA och Luxemburg. De stora möjligheterna finns, men för att skalningen ska gå fortare krävs att de stora offentliga beställarna också hoppar på tåget.
Scanningsteknik och inspektion kopplat till skicket på infrastruktur är en het fråga. Men trots enorm infrastrukturskuld, långa ledtider och behovet av nya innovationer släpar de offentliga upphandlingar efter. Idag är det framför allt de privata aktörerna som är benägna att testa ny teknik.
– Trafikverket ägnar sig inte åt innovationsupphandling, även om vi önskar att de gjorde det, säger Ludvig Emgård.
Inom fem år tror han dock att det blir standard med tätare och mer automatiserad och robotiserad kontroll av infrastruktur. Det kommer att lägga grunden för både ökad produktivitet och mer hållbarhet.
– Potentialen i bildbaserad AI är enorm. Vi har bara skrapat på ytan.
Bilresan är slut. På något sätt har Ludvig Emgård mitt i allt resonerande om sprickbildning och robotar hittat fram till målet.
Då kvarstår bara en fråga: Vem har inspirerat dig? Vem tycker du är nästa Framtidsbyggare som vi borde intervjua?
– Jenny Carlstedt som jobbar med smarta städer är en framtidsorienterad multitalang med stort hjärta för hållbara städer. Henne borde ni prata med!
Fakta Spotscale
Grundat: 2013 av Ludvig Emgård.
Gör: Bild- och drönarbaserad AI-inspektion av betong och infrastruktur, med sprickdetektering ner till 0,2 mm.
Investeringar: Har tagit in kapital från bland andra Almi Invest, Moor & Moor, Riksbyggen och KIWA
Priser: Vinnare av Business Arena Tech Award 2025 för det mest innovativa digitala projektet inom samhällsbyggnad.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.