
Konstnären Filip Rahim Hansson hämtar delar till sin A1-konsthall inne i Kockums varvshall i Malmö.
ByggFramtids stafettintervju fortsätter och nu har vi landat i Malmö för ett konstnärligt möte.
Ett affischskåp på Södra Förstadsgatan i Malmö blev startskottet för konstnären Filip Rahim Hanssons projekt A1 Konsthall – en plats där samtidskonst får ta plats mitt i stadslivet, utan kommersiella krav. Skåpet är Malmös, och kanske världens, minsta konsthall. Nu planerar han två till i samarbete med Pontus Åqvist på arkitektbyrån Open Studio.
– Jag tycker det är spännande med frågan ”vad är någonting – och vem bestämmer det?”. Det hette A1 Galleri först, men jag bytte till A1 Konsthall eftersom det är något som visar konst utan kommersiellt intresse, säger han.

Konstnären Filip Rahim Hansson hämtar delar till sin A1-konsthall inne i Kockums varvshall i Malmö.
Konsthallen utgörs av ett vanligt affischskåp, men det har visat sig ha en närmast magnetisk dragningskraft. Skåpet är fullbokat flera år framåt, och Filip har utbyten med konstnärer från Palestina, Los Angeles, Danmark, Stockholm och Göteborg.
– Jag har haft allt från LED-skärmar till performance. Ljudverk har jag inte haft än, men det kommer nog. Alla som har en konstnärlig process kan vara med. Jag vill inte censurera någon. Det är hela poängen, säger Filip.
Skåpet tillhör egentligen en resebyrå. Filip hyr det i andra hand.
– Jag vet inte ens riktigt vem som äger huset. Jag har kontakt med han på resebyrån, han hyr ut det vidare till mig. Det är väldigt Malmö på nåt sätt.
A1 Konsthall är mer än ett konstprojekt, det är också ett sätt att ifrågasätta hur det offentliga rummet används.

Olika delar och konstruktioner som ska bli till en ny A1 -konsthall – världens minsta.
Alla som har en konstnärlig process kan vara med. Jag vill inte censurera någon.
– Det finns ett stort behov. Många vill visa sin konst men det finns inte utrymme. Ändå har vi ett samhälle där vi har en massa ytor som vi inte använder, som förfaller – allt från skyltar till reklamskåp.
Provocerar det dig?
– Jag går inte runt och är arg, det är inte min grej. Men det som provocerar mig är att så fort man ber om lov blir det krångligt. Det är svårt att göra rätt. Det handlar inte bara om konst – det gäller hela samhället, säger han.
För Filip är de små konsthallarna ett sätt att återta något som gått förlorat: rätten att skapa och uttrycka sig fritt i det offentliga rummet. Han beskriver sitt driv som en blandning av rastlöshet och nyfikenhet.
– Jag vet inte riktigt vad som driver mig, kanske någon slags känsla av att inte riktigt passa in. I konsten kan jag göra vad jag vill, det är en frihet jag gillar. Men samtidigt… ju bättre det går, desto mer blir det som ett vanligt jobb. Det är lite motsägelsefullt, säger han.
Han skrattar till, men det finns en underton av allvar.
– Jag hade velat kunna betala konstnärerna, men det är svårt. Det är lite moment 22. För att få stöd måste man steppa upp och bli mer professionell – och då försvinner friheten och leken.
Nu tar projektet nästa steg. Två nya A1-konsthallar planeras – en i Arlöv och en i Malmö, troligen i Varvsstaden.
– Vi har tillgång till gamla arbetsskåp från Kockumsområdet. Det hade varit fint att bygga vidare på den historien, säger Filip.
För honom är konsten en spegel av demokratin.
– Ett land som har mycket fri och offentlig konst är ett land som mår bra. Konsten behöver inte vara rätt eller fel, den ska bara få finnas. Det måste få existera saker som inte bedöms eller mäts hela tiden, säger han.
Han reflekterar även över kopplingen till hållbarhet.
– Om man ska vara riktigt klimateffektiv så är ju konst egentligen också ett slags slöseri. Men kanske kan just konsten väcka känslor som får människor att vilja agera. Jag använder ofta det som är billigt, så det blir återbruk ändå.
Och till fastighetsägare och planerare i städerna har han en uppmaning:
– Ge fler chansen att visa vad de kan. Skapa öppna processer. Våga lita på det mervärde som inte handlar om profit. Det finns andra värden som är viktigare.
Vem vill du skicka vidare den här stafettintervjun till?
Jag tänker på konstnären Emma Bexell som har skapat ett AI-parti med Olof Palme som virtuell partiledare, det skulle jag vilja läsa om.
Fakta: Filip Rahim Hansson
Född 1991, verksam i Malmö, autodidakt.
Arbetar med konst, scen, film och sociala projekt.
Grundare av A1 Konsthall, Malmös minsta konsthall (ett affischskåp på Södra Förstadsgatan).
Två nya konsthallar planeras i Arlöv och Varvsstaden.
Mer info: filiprahimhansson.com

Gryaab AB meddelar att man avbryter sin samverkansentreprenad med NCC i projektet Nya Rya – ett omfattande uppdrag att uppgradera reningsverket för framtida utsläppskrav. Beslutet motiveras med att entreprenadsformen inte ”blivit som förväntat” och att en uppdelning av arbetet i flera kontraktsdelar förväntas ge lägre totalkostnad.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.