Framtidens hållbarhetschef är en förändringsledare
Bakom intervjustudien står konsultbolaget Heidrick & Struggles som är leverantör av rådgivning rörande globalt ledarskap. Undersökningen bygger på intervjuer med hållbarhetschefer på 17 ledande europeiska bolag.
Erfarenhet från ledningsgruppsnivå, djup affärsförståelse och en förmåga att engagera andra nämns som viktiga förmågor. Teknisk klimatexpertis hamnar längre ned på kravlistan när bredare ledarskapsförmågor ökar i prioritet.
– Resultatet av våra intervjuer med europeiska hållbarhetschefer är tydligt: hållbarhet bör och kommer att integreras allt djupare i affärsstrategin. En sådan integration är helt avgörande för innovation, tillväxt och långsiktighet. Den integrationen kräver i sin tur förmågan att bygga tillit, skapa engagemang och driva förändring, säger Björn Lindberg, konsult på Heidrick & Struggles och författare till rapporten.

Framtidens hållbarhetschef
Det är ledarskapet som kommer att avgöra vilka företag som lyckas bäst med sin transformation
Studien identifierar fyra nyckelfaktorer för att driva hållbarhetsagendan: ledningens engagemang, tydlig affärsnytta, en flexibel organisation och en stark talangstrategi. Framgångsrika företag ser inte hållbarhet som en kostnad utan som en konkurrensfördel.
– Bakgrunden hos dagens hållbarhetschefer är mycket varierande. De flesta, 23 procent, kommer från miljö- och ESG-roller. Andra från områden som kommunikation, strategi och finans. Även om teknisk hållbarhetsexpertis är fortsatt värdefull och behövs i teamet, ser vi tydligt att det är ledarskapsförmågorna som väger tyngst i chefsrollen. Det är ledarskapet som kommer att avgöra vilka företag som lyckas bäst med sin transformation, avslutar Björn Lindberg.
Många företag knyter hållbarhetsmål direkt till sin affärsmodell. Ett bolag i studien har exempelvis kopplat en del av varje affärsenhets intäkter till en hållbarhetsfond – ju mer bolaget växer, desto mer resurser avsätts till hållbarhet. En annan viktig strategi är att flytta hållbarhetsansvaret närmare kärnverksamheten genom att integrera det i ekonomi- och leveranskedjeavdelningar.
Rapporten betonar att framtidens CSO måste vara en förändringsledare, inte bara en expert på hållbarhetsfrågor. Nyckelkompetenser som lyfts fram är förmågan att påverka, storytelling, strategiskt tänkande och innovationsförmåga. Företag som lyckas integrera hållbarhet i sin kärnverksamhet och ser det som en drivkraft för tillväxt kommer att vara bäst rustade för framtiden.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.